16 Ιουν 2020

Εργασία «λάστιχο» με χαμηλούς μισθούς και απολύσεις

- Ζοφερή εικόνα στην αγορά εργασίας, υπό κατάρρευση ακόμα και το πρόγραμμα "Συν-Εργασία"
- Πώς ο Βρούτσης ουσιαστικά υπονομεύει το πρόγραμμα
- Αναλυτικά παραδείγματα για το πώς οι μισθοί πέφτουν έως και στα 200 ευρώ με την παλιά μνημονιακή διάταξη του 2010 για την «εκ περιτροπής εργασία»


   Το πρόγραμμα «Συν-Εργασία» δεν «περπατάει», καθώς η πλειονότητα των εργοδοτών κατευθύνεται σε πιο παραδοσιακά «εργαλεία» μείωσης του εργασιακού κόστους. Την ίδια ώρα, οι ελαστικές μορφές απασχόλησης κυριαρχούν στην αγορά εργασίας, με αποτέλεσμα οι μισθοί να μειώνονται δραστικά και οι απολύσεις να εκτοξεύονται από τις πρώτες ημέρες επανεκκίνησης της οικονομίας αμέσως μετά το τέλος του lockdown.
   Αυτό που επιβεβαιώνεται είναι ότι η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας ούτε τις θέσεις εργασίας κατάφεραν να προστατεύσουν, τόσο την περίοδο της πανδημίας όσο και αμέσως μετά την επαναλειτουργία των επιχειρήσεων, αλλά ούτε να κρατήσουν τους μισθούς, που βρίσκονται πλέον σε ελεύθερη πτώση.
   Την εικόνα αυτή επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία του συστήματος Εργάνη για τον Μάιο. Είναι χαρακτηριστικό ότι το άνοιγμα των επιχειρήσεων τον πρώτο μήνα είχε ελάχιστες προσλήψεις, έναν μήνα που παρουσίαζε πάντα κατακόρυφη αύξηση της απασχόλησης και των προσλήψεων (μόλις 99.257). Αντιθέτως, είχε αρκετές απολύσεις (66.282). Είναι χαρακτηριστικό ότι οι επιχειρήσεις για κάθε τρεις προσλήψεις προχωρούσαν σε δύο απολύσεις - αποχωρήσεις. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας, που άνοιξαν την πόρτα των απολύσεων με την περίφημη ΠΝΠ (Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου) της 11ης Μαρτίου, σήμερα βρίσκονται αντιμέτωποι με τη ραγδαία επιδείνωση της αγοράς εργασίας.
   Να σημειωθεί ότι οι εργαζόμενοι που παρέμειναν και τον Μάιο σε αναστολή σύμβασης, και είναι άγνωστο αν και πότε θα επιστρέψουν στην εργασία τους, καταγράφονται στους εργαζόμενους στην Εργάνη Μαΐου.
   Η εικόνα βέβαια δεν αντέχει σε σύγκριση όσον αφορά τις προσλήψεις ούτε με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, ούτε το πρώτο πεντάμηνο του τρέχοντος έτους με τα αντίστοιχα περασμένων ετών και κυρίως της διετίας 2018 – 2019, όπου είχε καταγραφεί ρεκόρ προσλήψεων με 260.000 κάθε έτος.
   Κι αυτό καθώς οι νέες θέσεις απασχόλησης ήταν συντριπτικά λιγότερες (259.233) τον Μάιο του 2020 σε σχέση με τον Μάιο του 2019, ενώ την ίδια εικόνα παρουσιάζουν και τα στοιχεία του πρώτου πενταμήνου. Μεταξύ Ιανουαρίου - Μαΐου 2020 δημιουργήθηκαν μόλις 5.826 νέες θέσεις εργασίας, έναντι 265.059 νέων θέσεων το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, αλλά και το 2018. Είχαμε δηλαδή τη χειρότερη επίδοση από το 2001 τόσο σε επίπεδο α' πενταμήνου όσο και σε επίπεδο μήνα Μαΐου.

  Πώς υπονομεύεται το πρόγραμμα «Συν-Εργασία»
   Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι η αγορά εργασίας και η απασχόληση δεν βγαίνουν από το παρατεταμένο lockdown με κύρια ευθύνη του υπουργού Εργασίας Γ. Βρούτση. Όπως διαπιστώνεται καθημερινά, υπάρχει μεγάλη απροθυμία αρκετών επιχειρήσεων να ενταχθούν στο πρόγραμμα «Συν-Εργασία», παρά και τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες της τελευταίες εβδομάδας και την «ένεση» χρηματοδότησης των επιχειρήσεων με επιπρόσθετα 190 εκατ. ευρώ που έρχονται να καλύψουν μέρος των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων που έχουν ενταχθεί στο «Συν-Εργασία».
   Μετά από αυτή την παρέμβαση, ένας εργαζόμενος που τίθεται σε καθεστώς μερικής εργασίας για 15 ημέρες τον μήνα θα εισπράττει από την επιχείρηση τον μισό μισθό (το κράτος θα καλύπτει το 60% της απώλειας εισοδήματος) και για ενάμιση μήνα (15 Ιουνίου - 31 Ιουλίου) το κράτος θα επιδοτεί το 60% των ασφαλιστικών του εισφορών που μέχρι τώρα κάλυπτε εξ ολοκλήρου ο εργοδότης.
   Η πρωτοβουλία και η εφαρμογή του μέτρου ανήκουν στον υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα και όχι στον υπουργό Εργασίας. Κι αυτό καθώς ο Γιάννης Βρούτσης αποδεικνύεται ότι ουσιαστικά υπονομεύει το πρόγραμμα «Συν-Εργασία», επιδιώκοντας ταυτόχρονα την ταχεία απορρύθμιση της αγοράς εργασίας και προωθώντας ένα μοντέλο ακόμα πιο φθηνής εργασίας, πολύ ελκυστικότερο -και φθηνότερο- για αρκετούς εργοδότες.
   Συγκεκριμένα, ενώ κατήργησε ρητά την ιδιότυπη εκ περιτροπής εργασία του άρθρου 9 της από 20.3.2020 ΠΝΠ, διατήρησε τη δυνατότητα οι εργοδότες να κάνουν χρήση παλαιότερης διάταξης (εκ περιτροπής εργασία) και συγκεκριμένα του Ν. 3846/2010.
   Αποτέλεσμα, αρκετές επιχειρήσεις, μετρώντας το κόστος, μισθολογικό και μη μισθολογικό, να καταφεύγουν στην παλαιότερη διάταξη της εκ περιτροπής εργασίας, με δυνατότητα αυτή να επεκτείνεται για εννέα μήνες (!) και να μην μπαίνουν στο πρόγραμμα «Συν-Εργασία», την ελληνική εκδοχή του προγράμματος SURE, που στηρίζει σε έναν -χαμηλό έστω- βαθμό και τις αποδοχές των εργαζομένων.
   Έτσι αρκετοί εργαζόμενοι (συνήθως πρώτα απολύονται και μετά επαναπροσλαμβάνονται) καλούνται να εργαστούν μία ή δύο ημέρες την εβδομάδα. Κι αυτό αφορά τη μεγάλη πλειονότητα των επιχειρήσεων. Με αποτέλεσμα οι μισθοί των εργαζομένων να μειώνονται πολύ περισσότερο από το 20% (σε σχέση με όσους έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα) και να κατρακυλάνε ακόμα και στα 400 ή και στα 200 ευρώ τον μήνα. Δηλαδή οι επιχειρήσεις με τη μη ένταξή τους στο πρόγραμμα «Συν-Εργασία» βρίσκουν φθηνότερη εργασία και οι εργαζόμενοι αρκούνται πλέον σε μισθούς – «φιλοδώρημα»!


  Πώς οι μισθοί πέφτουν έως και στα 200 ευρώ με την παλιά διάταξη για την «εκ περιτροπής εργασία»
  Αναλυτικά παραδείγματα για όλους
   Η διατήρηση σε ισχύ της "παραδοσιακής" εκ περιτροπής εργασίας, που ισχύει από το 2010, είναι αυτή που αποτρέπει τους εργοδότες από το να ενταχθούν στον μηχανισμό στήριξης, σύμφωνα με τον οποίο οι τελευταίοι θα πρέπει, εκτός από το 50% του μισθού, να καταβάλλουν και τις ασφαλιστικές εισφορές του εργαζομένου και εργοδότη (το 60% των εργοδοτικών με βάση την πρόσφατη αλλαγή του νόμου για το διάστημα της μη εργασίας), στο ύψος του ονομαστικού μισθού.
   Παρότι οι επιχειρήσεις γλιτώνουν το 34% του μισθολογικού κόστους και το 30% των εργοδοτικών εισφορών, χιλιάδες εργοδότες επιλέγουν να κάνουν χρήση της "παλαιάς" εκ περιτροπής εργασίας των Ν. 3846/2010 και Ν. 3899/2010 για τον εξής λόγο:
  1. Παράδειγμα υπολογισμού μηνιαίων αποδοχών μερικώς απασχολούμενου υπαλλήλου με την παλαιά εκ περιτροπής εργασία των Ν. 3846/2010 και Ν. 3899/2010.
   Με βάση τις ανωτέρω διατάξεις, αν προβλέπεται μηνιαίος μισθός για τον πλήρως απασχολούμενο «συγκρίσιμο» εργαζόμενο, και για τον μερικώς απασχολούμενο πρέπει να υπολογιστεί μηνιαίος μισθός κατ’ αντιστοιχία με τις ώρες εργασίας της μερικής απασχόλησης [π.χ. έστω 20 ώρες εβδομαδιαία εργασία μισθωτού μερικώς απασχολούμενου όπου ο «συγκρίσιμος εργαζόμενος» αμείβεται με τον μισθό 1.000 ευρώ, τότε ο μηνιαίος μισθός του μερικώς απασχολούμενου ορίζεται σε 1.000 x (20/40) = 500 ευρώ]. Στην περίπτωση αυτή το μισθολογικό κόστος για τον εργοδότη είναι 620 ευρώ μαζί με τις ασφαλιστικές εισφορές.
  2. Παράδειγμα υπολογισμού μηνιαίων αποδοχών μερικώς απασχολούμενου υπαλλήλου με τη νέα εκ περιτροπής εργασία του Ν. 4690/2020.
   Αντίστοιχα, σύμφωνα με τον πρόσφατο Ν. 4690/2020, όπως τροποποιήθηκε, για μεικτές αποδοχές της τάξης των 1.000 ευρώ μαζί με τις ασφαλιστικές εισφορές, για τις μισές ώρες τον μήνα, ο μισθός "κόστιζε" στον εργοδότη 820 ευρώ μαζί με τις ασφαλιστικές εισφορές πριν από την αλλαγή του νόμου και 746 ευρώ μετά την τελευταία αλλαγή πριν από μερικές ημέρες.
   Δηλαδή για μεικτό μισθό της τάξης των 1.000 ευρώ ο εργοδότης πλέον καταβάλλει εισφορές μαζί με τον εργαζόμενο της τάξεως των 319,95 ευρώ.
   Έστω ότι βάζει τον εργαζόμενό του σε εκ περιτροπής εργασία για το 50% του μηνιαίου χρόνου. Για τα 500 ευρώ που θα πληρώσει για την εργασία του εργαζόμενου, στον ΕΦΚΑ θα πάνε 76,65 ευρώ εισφορές εργαζόμενου και 121,65 ευρώ εισφορές εργοδότη, ήτοι ασφαλιστικές εισφορές ύψους 198,3 ευρώ. Για τα υπόλοιπα 500 ευρώ, που δεν θα καταβάλει στον εργαζόμενο, βάσει της νέας αλλαγής, το κράτος θα κληθεί να πληρώσει, εκτός από το 60% του μισθού, και το 60% όχι του συνόλου των εισφορών, αλλά των εισφορών εργοδότη. Ήτοι το 60% των 121,65 ευρώ, που αντιστοιχούν σε 72,99 ευρώ.
   Συνεπώς ο εργοδότης θα καταβάλει όχι επιπλέον 198,3 ευρώ, αλλά επιπλέον 125,31 ευρώ. Συνολικά ο εργοδότης, ενώ με το αρχικό σχέδιο θα έπρεπε να καταβάλει 319,95 ευρώ εισφορές προς τον e-ΕΦΚΑ, με το νέο θα πρέπει να πληρώσει 246,96 ευρώ.
   Η διαφορά στη συνολική δαπάνη αγγίζει τα 126 ευρώ ανά εργαζόμενο τον μήνα, ποσό διόλου ευκαταφρόνητο για μια επιχείρηση ακόμα και με μικρό αριθμό εργαζομένων.
   Προκύπτει λοιπόν εύλογα η απάντηση στο γιατί χιλιάδες επιχειρήσεις, κυρίως στον χώρο του τουρισμού και επισιτισμού (και όχι μόνο), σπεύδουν να εντάξουν τους εργαζομένους τους στο παλαιό καθεστώς της εκ περιτροπής εργασίας.
   Πέραν αυτού, οι εργοδότες με το παλιό σύστημα έχουν τη δυνατότητα να θέσουν τον εργαζόμενο σε εκ περιτροπής εργασία ακόμα και για μία ημέρα την εβδομάδα (!) με μισθούς ακόμα και μικρότερους από τα 200 ευρώ τον μήνα, εκμηδενίζοντας το όποιο κόστος. Έτσι μεγάλοι χαμένοι γίνονται οι εργαζόμενοι, που και θα χάσουν την κρατική επιδότηση και ενδέχεται να βρεθούν να εργάζονται ελάχιστες ημέρες την εβδομάδα, με ό,τι αυτό σημαίνει για τις αποδοχές τους.
   Η συνειδητή επιλογή της κυβέρνησης να μην νομοθετήσει την κατάργηση της δυνατότητας προσφυγής στο "παλαιό" σύστημα της εκ περιτροπής εργασίας του 2010, όπως άλλωστε ρητά έπραξε για το άρθρο 9 της από 20.3 ΠΝΠ (Προσωπικό Ασφαλούς Λειτουργίας), συνιστά επιλογή απόλυτης φτωχοποίησης των εργαζομένων, αφού οι υπό κατάρρευση μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι αδύνατον να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις της μισθοδοσίας και θα καταφύγουν στα γνωστά μνημονιακά, υφεσιακά εργαλεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια κάτω από κάθε ανάρτηση εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των αναγνωστών που τις δημοσιεύουν.
O "Τηλεβόας" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα ελληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επίσης, επειδή πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο.