2 Απρ 2013

Ο Γιώργος Στύλιος βάζει "στην πρώτη θέση την παιδεία, πριν από όλα τα άλλα"...

Προτεραιότητες και αξιολογήσεις...

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ομιλία Γιώργου Στύλιου στο νομοσχέδιο για την Ίδρυση Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας 
στην Πρωτοβάθμια και και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
   Παρέμβαση στην ολομέλεια του Κοινοβουλίου κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την Ίδρυση Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση πραγματοποίησε ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Γιώργος Στύλιος. Ο κ. Στύλιος στην παρέμβασή του αναφέρθηκε στα προβλήματα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τις προκλήσεις του μέλλοντος και βέβαια την σημασία της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου. Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας του κ. Στύλιου:

«Κύριε Υπουργέ,
Κύριοι Συνάδελφοι,
Το εκπαιδευτικό σύστημα με τις δομές και τις λειτουργίες του οφείλει να υποστηρίζει το έργο της Παιδείας. Να δίνει στο νέο άνθρωπο τα απαραίτητα εφόδια για τη ζωή του.
Τα εφόδια αυτά τον βοηθούν στην απλή καθημερινότητά του, του προσφέρουν την κατάρτιση για τη μετέπειτα επαγγελματική του πορεία, αλλά κυρίως συμβάλουν στη διάπλαση του χαρακτήρα και της προσωπικότητάς του.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Αλήθεια πόσο κοντά είναι το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα σε όλα αυτά;
Ποιες είναι οι στρεβλώσεις και οι παθογένειές του, οι ελλείψεις του, τα πλεονεκτήματα και τα δυνατά του σημεία;
Για να απαντηθούν τα ερωτήματα χρειάζεται αυτογνωσία και εδώ θα παίξει ρόλο η αξιολόγηση.
Μια αξιολόγηση όμως με επιστημονικό, μεθοδικό και διαφανή τρόπο.

Κύριε υπουργέ,
Ο ύφαλος που πρέπει να αποφύγουμε είναι η υιοθέτηση χωρίς κριτική προσέγγιση μεθοδολογιών άλλων χωρών. Πολλές πρακτικές, δοκιμασμένες και επιτυχείς σε εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών μπορεί να μην ταιριάζουν στις Ελληνικές ιδιαιτερότητες.
Για να βελτιωθεί τελικά το εκπαιδευτικό σύστημα απαιτείται πολιτική βούληση και αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα των καιρών.
Ας προσεγγίσουμε την αξιολόγηση, ως εργαλείο ενδοσκόπησης ώστε να σχεδιαστεί η θεραπεία. Η κύρια μέριμνα του κράτους θα πρέπει να αφορά τη διασφάλιση της επιστημονικής εγκυρότητας και της διαφάνειας της διαδικασίας καθώς και τη μετέπειτα αξιοποίηση των πορισμάτων για βελτίωση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κατά τη γνώμη μου, η αναγκαιότητα της αξιολόγησης, δεν αμφισβητείται.
Από το βήμα αυτό της Βουλής των Ελλήνων ζητώ από όλους τους φορείς, τους δασκάλους, τους μαθητές, τους γονείς και κηδεμόνες, να βοηθήσουν να βρούμε τι φταίει και να υλοποιήσουμε την αλλαγή όλοι μαζί.
Έχοντας το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον να σχεδιάσουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα ώστε η νέα γενιά να μην περάσει τα δικά μας δεινά.
Να διδάξουμε τα παιδιά ώστε να προσεγγίσουν τη ζωή πιο ουσιαστικά και συνετά.
Να έχουν γνώσεις και κριτική ικανότητα, θάρρος, τόλμη λήψης πρωτοβουλιών για να προοδεύουν και δυνατό χαρακτήρα ώστε να αντέχουν τις συνέπειες των λαθών τους και να μαθαίνουν από αυτά και να προχωρούν.
Το εκπαιδευτικό μας σύστημα σήμερα ενώ παρέχει όγκο πληροφορίας, δεν αναπτύσσει όσο θα έπρεπε την κριτική ικανότητα και την ανάπτυξη τεχνικών δεξιοτήτων. Από την άλλη δεν αφήνει στα παιδιά και στους νέους αρκετό ελεύθερο χρόνο να παίξουν, να κοινωνικοποιηθούν, να πολιτικοποιηθούν και να αλληλεπιδράσουν.
Είναι τόσο ραγδαίες πλέον οι μεταβολές λόγω της τεχνολογίας και της ανάπτυξης των επιστημών που η αρτιότητα δεν μπορεί να στηριχθεί τόσο στην απομνημόνευση της γνώσης όσο στην παράλληλη απόκτηση μεθοδολογικών εργαλείων και κριτικής ικανότητας.
Εδώ μπορεί να συνεισφέρει η τεχνολογία που ως δυναμικό εργαλείο πρέπει να κερδίσει έδαφος στην εκπαίδευση.

Κύριε υπουργέ, επίσης, διερευνητική προσέγγιση χρειάζεται και το σύστημα αξιολόγησης των μαθητών για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που βασίζεται στα γραπτά και δε λαμβάνει υπόψη τις άλλες πλευρές της προσωπικότητας που συνιστούν τον άνθρωπο.
Η ίδια η ζωή σε αυτό τον πλανήτη έφτασε ως το σήμερα μέσα από προσαρμογή και εξέλιξη. Το ίδιο πρέπει να ισχύει και για το εκπαιδευτικό σύστημα.
Θέλουμε σύγχρονα και όχι αναχρονιστικά προγράμματα σπουδών.
Πρέπει να προχωρήσουμε σε αξιολόγηση και αλλαγές και όχι να περιοριζόμαστε και να ικανοποιούμαστε με τα συνθήματα για αλλαγή.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψη απόπειρες μεταρρυθμίσεων και τροποποιήσεις των τελευταίων ετών.
Να αποκωδικοποιήσουμε τα αίτια αποτυχίας τους.
Ήρθε η ώρα να ξεφύγουμε από τη λογική της εξυπηρέτησης κομματικών συμφερόντων με εργαλείο τις παραμέτρους του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως η πρόσφατη κατάργηση της βάσης του 10 για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Κυρίες και κύριοι,
Ακούγονται φωνές διαμαρτυρίας απέναντι στην αξιολόγηση, άλλοτε με επιχειρήματα και άλλοτε με συνδικαλιστικές κορώνες.
Έχουν δαιμονοποιηθεί οι αλλαγές και έχουν αγιοποιηθεί τα κατεστημένα.
Ταυτόχρονα, δεν αρνείται εύκολα κάποιος ότι εν μέρει αποτελούν συστατικά της αποτυχημένης συνταγής.
Τείνουμε να αιχμαλωτισθούμε οικειοθελώς στην υφιστάμενη κατάσταση, από την οποία παράλληλα προσπαθούμε να ξεφύγουμε.

Κυρίες και κύριοι,
Δε θα μπορούσα να παραλείψω να αναφέρω ενδεικτικά εκπαιδευτικούς στόχους που έχει ανάγκη η χώρα μας.
Αφού μελετήσουμε τις ανάγκες της Ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας να δώσουμε έμφαση στην εξειδίκευση των σπουδών που θα τις καλύπτουν.
Έτσι, με τεκμηριωμένη ενημέρωση, θα μπορεί ο μαθητής μετά τις Πανελλήνιες εξετάσεις να επιλέξει τη σχολή, που θα ταιριάζει στις κλίσεις του και παράλληλα θα του εξασφαλίζει επαγγελματική απασχόληση.
Ένα γεγονός που θα πρέπει να μας προβληματίσει έντονα είναι ότι ενώ έχουμε πληθώρα μορφωμένων και εξειδικευμένων νέων αποφοίτων ΤΕΙ και πανεπιστημίων, όμως ακόμη σε σημαντικό βαθμό εισάγουμε γνώση και τεχνολογία.
Να καλλιεργήσουμε λοιπόν συνειδητά την κριτική ικανότητα και την ικανότητα διαχείρισης γνώσης, από τα μαθητικά χρόνια.
Οι μέθοδοι διδασκαλίας και τα εκπαιδευτικά εργαλεία χρειάζονται εκσυγχρονισμό, μετά από τεκμηρίωση μέσω της αξιολόγησης, των κατάλληλων σημείων παρέμβασης.

Κύριε υπουργέ,
Αξιολογώντας τη σπουδαιότητα του εκπαιδευτικού έργου, θα πρέπει να κονδύλια που δαπανώνται να είναι επαρκή, στο βαθμό που οι καιροί το επιτρέπουν.
Να υπάρχει υλικοτεχνική υποδομή, και παράλληλα ο δάσκαλος να αμείβεται ικανοποιητικά, ώστε απερίσπαστος οικονομικά να αφιερωθεί στο έργο του.
Ιεραρχώντας τις προτεραιότητες, ας βάλουμε στην πρώτη θέση την παιδεία, πριν από όλα τα άλλα.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια κάτω από κάθε ανάρτηση εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των αναγνωστών που τις δημοσιεύουν.
O "Τηλεβόας" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα ελληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επίσης, επειδή πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο.