25 Δεκ 2017

Το σύγχρονο Δημόσιο, όπως το ονειρευόμαστε, υλοποιεί η Όλγα Γεροβασίλη

- Πώς επηρεάζει την καθημερινότητά μας ο ψηφιακός μετασχηματισμός της Δημόσιας Διοίκησης
- Γρ. Θεοδωράκης, γ.γ. Διοικητικής Ανασυγκρότησης: "Ουσιαστική, ολιστική μεταρρύθμιση, για πρώτη φορά στα χρονικά της ελληνικής δημόσιας διοίκησης"

   Ψηφιακή κοινωνία. Η ορολογία μπερδεύει και συχνά δημιουργεί σύγχυση. Παραμένει έτσι θολό για πολλούς σήμερα ποια θα είναι τα οφέλη της «ψηφιακής αγοράς» για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Με ποιο τρόπο οι «ψηφιακές υπηρεσίες» θα επηρεάσουν τη ζωή και την καθημερινότητα τους. Με άλλα λόγια ποιες είναι οι εφαρμογές της «ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας» και πώς μπορούν να επωφεληθούν οι πολίτες.
   Ο κατάλογος είναι μεγάλος και οι εφαρμογές αγγίζουν κάθε δημόσια και ιδιωτική λειτουργία. Προτεραιότητα για την κυβέρνηση είναι ο δημόσιος τομέας. Συγκεκριμένα η Υγεία, η Δικαιοσύνη, η κοινωνική ασφάλιση, οι μεταφορές, ο αγροτικός τομέας και η επιχειρηματικότητα.
   Ιδού ορισμένες εφαρμογές:


   Ψηφιακή υπογραφή: Μειώνει τον χρόνο διακίνησης εγγράφων και εξασφαλίζει την εγκυρότητα και την προστασία τους από οποιαδήποτε αλλοίωση, καθώς χρησιμοποιεί τους ίδιους κανονισμούς ασφάλειας με τις ηλεκτρονικές τραπεζικές συναλλαγές. Πρώτη εφαρμογή, το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, το πρώτο «χωρίς χαρτιά» (paperless) υπουργείο: εντός του μήνα παραδίδεται το έργο της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων, το οποίο παρέχει ψηφιακές υπογραφές σε 600 στελέχη. Κόστισε μόλις 60.000 ευρώ και θα αποσβεστεί από τον πρώτο μήνα λειτουργίας του. Θα ακολουθήσουν εντός του 2018 τα υπόλοιπα 17 υπουργεία και όλοι οι ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού.
   e-ΚΕΠ: Σχεδιάζεται σε συνεργασία με το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Απλοποιεί ακόμα περισσότερο από το παραδοσιακό ΚΕΠ τον τρόπο με τον οποίο συναλλάσσονται πολίτες και επιχειρήσεις με το Δημόσιο, καθώς θα επιτρέψει ασφαλείς και απομακρυσμένες υπηρεσίες μέσω μίας ενιαίας κρατικής πύλης. Η πύλη του e-ΚΕΠ θα είναι προσβάσιμη από υπολογιστές και φορητές συσκευές (tablet, έξυπνα κινητά) και οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να συναλλάσσονται ψηφιακά, γρήγορα και αποτελεσματικά.
   Ηλεκτρονικός φάκελος ασθενούς: Εντός του 2018 σχεδιάζεται να ολοκληρωθούν: α) μηχανογραφική υποστήριξη του νέου μοντέλου λειτουργίας και απόδοσης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, β) διασύνδεση των νοσοκομείων με σύγχρονες ηλεκτρονικές υποδομές και γ) διασύνδεση των συστημάτων διαχείρισης του συνόλου του κύκλου της αιμοδοσίας στη χώρα μας.
   Ψηφιοποίηση των μητρώων ασφάλισης, ώστε μεταξύ άλλων να επιταχυνθεί ο ρυθμός απονομής των συντάξεων.
   Διασύνδεση μητρώων: Για την επιτυχία του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας, είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε την κρισιμότητα της διαλειτουργικότητας των συστημάτων: όλα τα συστήματα πληροφορικής, κατ’ ουσίαν όλα τα μητρώα του κράτους, θα πρέπει να «συνομιλούν», ώστε να επιτρέπεται η ταχύτερη και καλύτερη εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων. Στην κατεύθυνση αυτή, ψηφιακό 2018 σημαίνει διασύνδεση των μητρώων ασφαλιστικών φορέων, του φορολογικού και του ποινικού μητρώου και του μητρώου πολιτών.
   Αγροτικός τομέας: Με τη χρήση σύγχρονων αισθητήρων, σχεδιάζονται έργα με στόχο τη μείωση του κόστους παραγωγής, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών γεωργικών προϊόντων και την ενίσχυση του εισοδήματος των αγροτών. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω επίγειων σταθμών που συλλέγουν και μεταδίδουν δεδομένα που είναι κρίσιμα για την αγροτική παραγωγή (ΙοΤ).
   Ηλεκτρονικό τιμολόγιο: Υπολογίζεται ότι έως τον Σεπτέμβριο του 2018 θα είναι έτοιμο το εθνικό πρότυπο ηλεκτρονικού τιμολογίου. Σε πρώτη φάση θα αφορά τις συναλλαγές μεταξύ του Δημοσίου και των ιδιωτών. Στόχος είναι, σε δεύτερο χρόνο, το πρότυπο αυτό να υιοθετηθεί και από τον ιδιωτικό τομέα στο σύνολό του.
   Ασφάλεια Δικτύων: Η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής καθορίζει τους στρατηγικούς στόχους, τις προτεραιότητες και τα κατάλληλα μέτρα πολιτικής με σκοπό την υψηλού επιπέδου ασφάλεια των πληροφοριακών συστημάτων του Δημοσίου και την προστασία της ιδιωτικότητας για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
   Ψηφιακές δεξιότητες: Στόχος η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων όλων των πολιτών, χωρίς εξαίρεση, προϋπόθεση για την ανάπτυξη και τη βελτίωση του επιπέδου ζωής τους. Η πρόσβαση στο συγκεκριμένο πεδίο γνώσεων, ήδη από το σχολείο, είναι προτεραιότητα.

   Συνέντευξη του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Γρηγόρη Θεοδωράκη, στο δημοσιογράφο Νίκο Μορφονιό για την εφημερίδα «Αυγή»:

Η υπουργός Όλγα Γεροβασίλη στο πλαίσιο της ομιλίας της για τον Προϋπολογισμό αναφέρθηκε σε μια σειρά ψηφιακών έργων υποδομής, όπως το ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ για την κάλυψη των τηλεπικοινωνιακών αναγκών όλων των φορέων της Γενική Κυβέρνησης. Πώς είστε αισιόδοξοι ότι θα το πετύχετε, με δεδομένη την ψηφιακή υστέρηση του Δημοσίου, με αποκορύφωμα την έλλειψη συνέχειας και αναβάθμισης του ΣΥΖΕΥΞΙΣ Ι, που ήταν και το πρωταρχικό έργο με στόχο την ψηφιακή αναβάθμιση των δημόσιων υποδομών;
Γρηγόρης Θεοδωράκης: Θα σας έλεγα ότι δεν είμαστε απλώς αισιόδοξοι, είμαστε έτοιμοι και αποφασισμένοι, γιατί υλοποιούμε ήδη τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους. Πρόκειται για μια ουσιαστική και ολιστική μεταρρύθμιση για πρώτη φορά στα χρονικά της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Και αναφέρθηκα σε μια ολιστική προσπάθεια, καθώς κάθε δράση που αφορά στην χρήση Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών αφήνει αποτύπωμα, όχι μόνο επί του ειδικού αλλά σε ένα ευρύ φάσμα λειτουργιών του Δημοσίου.
Στο πλαίσιο αυτό, το έργο ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ είναι ένα εμβληματικό έργο στον τομέα των ψηφιακών έργων υποδομής, δεδομένου ότι θα μας δώσει τη δυνατότητα να παρέχουμε αναβαθμισμένες τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες σε 34.000 σημεία της Γενικής Κυβέρνησης, με αποτέλεσμα τόσο τη σημαντική εξοικονόμηση πόρων, όσο και τις υψηλές επενδύσεις στον κλάδο των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών. Υπενθυμίζω ότι πρόκειται για ένα έργο, που ενώ αρχικά ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013 στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε. Εμείς εργαζόμαστε ήδη για την επανεκκίνησή του, με τις αναγκαίες βελτιωτικές κινήσεις, ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις του δημόσιου τομέα.
Πλην των υποδομών, η ψηφιοποίηση των λειτουργιών του δημοσίου, πώς προχωράει; Τι δυσκολίες συναντάτε;
Γρηγόρης Θεοδωράκης: Η ψηφιοποίηση των λειτουργιών του Δημοσίου προχωρά με εντατικούς ρυθμούς. Σε αγαστή συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής σχεδιάζουμε σειρά ολοκληρωμένων δράσεων που θα αποδώσουν σύντομα καρπούς. Δράσεις όχι αποσπασματικές, αλλά ενταγμένες σε ένα συνεκτικό πλαίσιο. Γιατί, απώτερος στόχος μας είναι να ψηφιοποιήσουμε τις λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης και να τις διασυνδέσουμε μεταξύ τους, με στόχο οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να εξυπηρετούνται στο μικρότερο δυνατό χρόνο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Αντίθετα με τη συνήθη πρακτική των περασμένων δεκαετιών, όπου τεράστια ποσά διακινήθηκαν σε έργα πληροφορικής χωρίς τις αναγκαίες προβλέψεις για τη διασύνδεση των συστημάτων.
Ξεκινήσαμε, λοιπόν, από τη βάση, αναβαθμίζοντας το Μητρώο Ανθρωπίνου Δυναμικού του Ελληνικού Δημοσίου, πιο γνωστό ως «Απογραφή». Με αφετηρία την «Απογραφή», υλοποιήσαμε το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας, μια ψηφιακή πλατφόρμα για την επιτάχυνση διοικητικών μεταβολών (αποσπάσεις, μετατάξεις), με απόλυτη διαφάνεια και αντικειμενικότητα. Με ψηφιακά οργανογράμματα και περιγράμματα θέσεων εργασίας που δημιουργήθηκαν για πρώτη φορά στην ελληνική δημόσια διοίκηση.
Και φυσικά το 2018 γίνεται ψηφιακή και η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, επιταχύνοντας τη διαδικασία και περιορίζοντας το γραφειοκρατικό κόστος. Αρχές του νέου έτους ξεκινά η διαδικασία για την υλοποίηση του Ενιαίου Συστήματος Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού (HRMS). Εξορθολογίζουμε και ψηφιοποιούμε δηλαδή πλήρως όλες τις διαδικασίες που αφορούν τους ανθρώπους της διοίκησης: την πρόσληψη, την υπηρεσιακή τους εξέλιξη, τις μετακινήσεις τους, την εκπαίδευση τους, την επιμόρφωσή τους, τις εκθέσεις αξιολόγησης, όλα τα δεδομένα του υπηρεσιακού φακέλου των υπαλλήλων, με τις απαραίτητες δικλείδες ασφάλειας και προστασίας αυτών.
Επίσης, δρομολογείται άμεσα η απλοποίηση και ψηφιοποίηση δεκάδων διαδικασιών που επηρεάζουν άμεσα πολίτες και επιχειρήσεις, με απώτερο στόχο την υλοποίηση αυτών των διαδικασιών χωρίς αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη.
Μπορείτε να μου δώσετε μερικά παραδείγματα τι εστί «σταδιακή μετάβαση στο ψηφιακό ΚΕΠ», που ανέφερε στην ομιλία της η Όλγα Γεροβασίλη, ποιες είναι δηλαδή οι νέες υπηρεσίες που πρόκειται να ενταχθούν και αναμένεται να διευκολύνουν την καθημερινή συνδιαλλαγή των πολιτών με το κράτος;
Γρηγόρης Θεοδωράκης: Σας ανέφερα προηγουμένως ότι κεντρική μας επιλογή είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους, ώστε η δημόσια διοίκηση να είναι φιλική απέναντι στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αλλά και να ανταποκρίνεται με αξιώσεις στις απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής του 21ου αιώνα, της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και της ψηφιακής αγοράς.
Για να επιτύχουμε τους στόχους αυτούς, ενσωματώνουμε διεθνείς, καλές πρακτικές και τεχνογνωσία και με νέες πηγές χρηματοδότησης, οικοδομώντας στρατηγικές συμμαχίες. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε από κοινού με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής την μετάβαση στο ψηφιακό ΚΕΠ (e-kep). Ώστε οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να εξυπηρετούνται άμεσα χωρίς να απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία. Αξιοποιώντας διαθέσιμους πόρους από το Επιχειρησιακό πρόγραμμα «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» (Ε.Π. Μ.Δ.Τ.).
Παράλληλα, στο πλαίσιο της συνεργασίας με τη Νορβηγία, μέσω του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), σε πολύ σύντομο χρόνο θα είμαστε σε θέση να υλοποιήσουμε μια σειρά από εμβληματικές δράσεις, όπως είναι:
·         Η βελτίωση των υπαρχουσών υποδομών των ΚΕΠ.
·         Η ηλεκτρονική αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών.
·         Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης.
Συχνά αναφέρεται ότι η ηλεκτρονική διασύνδεση και η διαλειτουργικότητα των μητρώων συνιστά ίσως τον κομβικότερο παράγοντα για την ψηφιακή αναβάθμιση του Δημοσίου και την απομείωση της γραφειοκρατίας. Συμφωνείτε με αυτό; Γιατί έχει καθυστερήσει τόσο πολύ η υλοποίηση ενός τέτοιου στόχου;
Γρηγόρης Θεοδωράκης: Νομίζω ότι με την ολοκλήρωση του συνόλου της μεταρρυθμιστικής μας προσπάθειας με ορίζοντα το 2020, θα έχει συντελεστεί η επιθυμητή διασύνδεση των μητρώων, με στόχο τόσο την μείωση της γραφειοκρατίας όσο και την αποδοτικότητα της δημόσιας διοίκησης.
Οι καθυστερήσεις, στις οποίες αναφέρεστε, οφείλονται εν πολλοίς σε πολλές, αποσπασματικές προσπάθειες που έχουν γίνει στο παρελθόν και αυτό ακριβώς προσπαθούμε να θεραπεύσουμε αυτή τη στιγμή, από κοινού με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, για να κερδίσουμε το χαμένο χρόνο για τη χώρα στον τομέα αυτό.
Πρόσφατα, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας μαζί με την αρμόδια υπουργό παρουσίασαν ένα φιλόδοξο σχέδιο για τον εκσυγχρονισμό και τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, στο πλαίσιο της καμπάνιας «Δημόσιο 2020» για ένα αποτελεσματικό κράτος. Πιστεύετε ότι βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο για την επίτευξή του;
Γρηγόρης Θεοδωράκης: Η σημερινή κυβέρνηση έθεσε από την πρώτη στιγμή την ανασυγκρότηση της δημόσιας διοίκησης και τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους στον πυρήνα των προτεραιοτήτων της.         Για το λόγο αυτό, εκπονήσαμε την «Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017-2019», με σαφή χρονοδιαγράμματα και ήδη υλοποιούνται σημαντικές μεταρρυθμίσεις.
Εκτός, λοιπόν, από όσα σας ανέφερα, η ελληνική δημόσια διοίκηση απέκτησε νέους οργανισμούς υπουργείων, που αναρτώνται ψηφιακά, περιγράμματα θέσεων, πάγιο σύστημα κινητικότητας, επιλογή προϊσταμένων με αντικειμενικές και αδιάβλητες διαδικασίες.
Επίσης, για πρώτη φορά η χώρα απέκτησε –μεταξύ των πρώτων στην ΕΕ– ψηφιακό αποθετήριο (κόμβο), που θα φιλοξενεί με ασφάλεια και θα υποστηρίζει όλες τις δημόσιες, υπολογιστικές εφαρμογές, το G-Cloud. Στο οποίο κεντρική θέση καταλαμβάνει πλέον το σύστημα «Διαύγεια», που αναβαθμίστηκε και με υποδομές G-Cloud.
Παράλληλα, υποστηρίζουμε ενεργά την ενσωμάτωση και διευρυμένη χρήση των ψηφιακών υπογραφών στη δημόσια διοίκηση, έχοντας ήδη εκδώσει 53.540 πιστοποιητικά προς υπαλλήλους και ιδιώτες.
Εργαζόμαστε, λοιπόν, εντατικά για μια δημόσια διοίκηση ανεξάρτητη, αξιοκρατική, αποτελεσματική, που θα αποτελέσει τη βάση για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια κάτω από κάθε ανάρτηση εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των αναγνωστών που τις δημοσιεύουν.
O "Τηλεβόας" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα ελληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επίσης, επειδή πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο.