"To ματωμένο θέρος του 1882", του "δικού μας" Γιώργου Παπασωτηρίου
Τον Γιώργο Παπασωτηρίου δεν τον αποκαλώ "δικό μας", μόνο επειδή είναι Αρτινός, από τους Κωστακιούς...
Δεν τον αποκαλώ έτσι, επειδή είμαι μέλος του Δ.Σ. του ΗΠΕΠΟΤΕ και θέλω να τον ευχαριστήσω για το βιβλίο και την προσφορά του στην Ηπειρωτική Εταιρία Πολιτισμού, Τεχνών και Επιστημών...
Πάνω, απ' όλα, τον αποκαλώ και, κυρίως, τον αισθάνομαι "δικό μου", επειδή είναι αγαπητός φίλος...
Ο Γιώργος, λοιπόν, είναι από τους Κωστακιούς και σαν παιδί, έπαιζε μπάλα στο «λιβάδ’ τ’ Καραπάν’», στην άκρη του χωριού...
Αυτή ήταν η αφορμή να ψάξει την ονομασία και την ιστορία, να ερευνήσει τα γεγονότα που οδήγησαν σε εκείνο το ματωμένο καλοκαίρι, τα όσα διαδραματίστηκαν τα πρώτα χρόνια της "ελεύθερης"(;) Άρτας. Και τελικά, να ερμηνεύσει, μέσα από αυτό το δοκίμιο, τα όσα διαδραματίζονται σήμερα, 132 χρόνια αργότερα.
Με το δοκίμιό του, που φέρει τον τίτλο «Το ματωμένο θέρος του 1882» (Άρτα, 2014, εκδ. ΗΠ.Ε.ΠΟ.Τ.Ε.), ο συντοπίτης μας δημοσιογράφος και συγγραφέας Γιώργος Παπασωτηρίου, φέρνει στην επιφάνεια μια λησμονημένη σελίδα της τοπικής –και όχι μόνο– Ιστορίας, που αναφέρεται στο αγροτικό ζήτημα και την εξέγερση των κολίγων της Άρτας, τριάντα περίπου χρόνια πριν το Κιλελέρ.
Ο συγγραφέας εξιστορεί, αναλύει κι αποπειράται να εντάξει σ’ ένα ευρύτερο ερμηνευτικό σχήμα τα γεγονότα που, από την ενσωμάτωση της Άρτας στο ελληνικό Κράτος το 1881, οδηγούν στο ξέσπασμα της αγροτικής εξέγερσης το καλοκαίρι του 1882 και στην άγρια καταστολή της από τον παρακρατικό (αν και υπό την κάλυψη της κρατικής εξουσίας) μηχανισμό του τσιφλικά Καραπάνου.
Το δοκίμιο του Γιώργου Παπασωτηρίου για το ματωμένο θέρος του 1882 δε φιλοδοξεί ν’ αποτελέσει την οριστική μελέτη για το αγροτικό ζήτημα στην Άρτα. Φιλοδοξεί όμως ν’ αποτελέσει το έναυσμα για την αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος απέναντι σ’ ένα θέμα που ξεπερνάει κατά πολύ τα όρια της τοπικής Ιστορίας, φωτίζοντας μ’ έναν ιδιαίτερο τρόπο μια πλειάδα ζητημάτων που σχετίζονται με τους όρους συγκρότησης της νεοελληνικής κοινωνίας. Επιπλέον, η έννοια της «πολυμορφικής αστικής τάξης» και η συμπεριφορά των εκπροσώπων της, που περιγράφεται γλαφυρά στο δοκίμιο του Γιώργου Παπασωτηρίου, μπορεί ν’ αποτελέσει για τον προσεκτικό αναγνώστη μια έννοια-κλειδί, που ίσως δεν έχει χάσει την ερμηνευτική της αξία στα όσα βλέπουμε να διαδραματίζονται σήμερα, στις αρχές του 21ου αιώνα.
Την παρουσίαση του βιβλίου στο Πέτα, την Τρίτη 12/8 και ώρα 8:30 μ.μ., διοργανώνουν από κοινού ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Πέτα, η Αδελφότητα Πέτα Άρτας και η Ηπειρωτική Εταιρία Πολιτισμού, Τεχνών και Επιστημών (ΗΠ.Ε.ΠΟ.Τ.Ε.) στον προαύλιο χώρο του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Πέτα.
Θα μιλήσουν οι:
- Άγγελος Παπασπύρου (οικονομολόγος, σ/χος καθηγητής Γ'βάθμιας)
- Παναγιώτα Λάμπρη (φιλόλογος-συγγραφέας)
Θα προλογίσει ο Γιώργος Μπίζας, πρόεδρος του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Πέτα.
Την εκδήλωση θα συντονίσει ο Κων/νος Ζαχάρος, πανεπιστημιακός.
Τον Γιώργο Παπασωτηρίου δεν τον αποκαλώ "δικό μας", μόνο επειδή είναι Αρτινός, από τους Κωστακιούς...
Δεν τον αποκαλώ έτσι, επειδή είμαι μέλος του Δ.Σ. του ΗΠΕΠΟΤΕ και θέλω να τον ευχαριστήσω για το βιβλίο και την προσφορά του στην Ηπειρωτική Εταιρία Πολιτισμού, Τεχνών και Επιστημών...
Πάνω, απ' όλα, τον αποκαλώ και, κυρίως, τον αισθάνομαι "δικό μου", επειδή είναι αγαπητός φίλος...
Ο Γιώργος, λοιπόν, είναι από τους Κωστακιούς και σαν παιδί, έπαιζε μπάλα στο «λιβάδ’ τ’ Καραπάν’», στην άκρη του χωριού...
Αυτή ήταν η αφορμή να ψάξει την ονομασία και την ιστορία, να ερευνήσει τα γεγονότα που οδήγησαν σε εκείνο το ματωμένο καλοκαίρι, τα όσα διαδραματίστηκαν τα πρώτα χρόνια της "ελεύθερης"(;) Άρτας. Και τελικά, να ερμηνεύσει, μέσα από αυτό το δοκίμιο, τα όσα διαδραματίζονται σήμερα, 132 χρόνια αργότερα.
Με το δοκίμιό του, που φέρει τον τίτλο «Το ματωμένο θέρος του 1882» (Άρτα, 2014, εκδ. ΗΠ.Ε.ΠΟ.Τ.Ε.), ο συντοπίτης μας δημοσιογράφος και συγγραφέας Γιώργος Παπασωτηρίου, φέρνει στην επιφάνεια μια λησμονημένη σελίδα της τοπικής –και όχι μόνο– Ιστορίας, που αναφέρεται στο αγροτικό ζήτημα και την εξέγερση των κολίγων της Άρτας, τριάντα περίπου χρόνια πριν το Κιλελέρ.
Ο συγγραφέας εξιστορεί, αναλύει κι αποπειράται να εντάξει σ’ ένα ευρύτερο ερμηνευτικό σχήμα τα γεγονότα που, από την ενσωμάτωση της Άρτας στο ελληνικό Κράτος το 1881, οδηγούν στο ξέσπασμα της αγροτικής εξέγερσης το καλοκαίρι του 1882 και στην άγρια καταστολή της από τον παρακρατικό (αν και υπό την κάλυψη της κρατικής εξουσίας) μηχανισμό του τσιφλικά Καραπάνου.
Το δοκίμιο του Γιώργου Παπασωτηρίου για το ματωμένο θέρος του 1882 δε φιλοδοξεί ν’ αποτελέσει την οριστική μελέτη για το αγροτικό ζήτημα στην Άρτα. Φιλοδοξεί όμως ν’ αποτελέσει το έναυσμα για την αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος απέναντι σ’ ένα θέμα που ξεπερνάει κατά πολύ τα όρια της τοπικής Ιστορίας, φωτίζοντας μ’ έναν ιδιαίτερο τρόπο μια πλειάδα ζητημάτων που σχετίζονται με τους όρους συγκρότησης της νεοελληνικής κοινωνίας. Επιπλέον, η έννοια της «πολυμορφικής αστικής τάξης» και η συμπεριφορά των εκπροσώπων της, που περιγράφεται γλαφυρά στο δοκίμιο του Γιώργου Παπασωτηρίου, μπορεί ν’ αποτελέσει για τον προσεκτικό αναγνώστη μια έννοια-κλειδί, που ίσως δεν έχει χάσει την ερμηνευτική της αξία στα όσα βλέπουμε να διαδραματίζονται σήμερα, στις αρχές του 21ου αιώνα.
Την παρουσίαση του βιβλίου στο Πέτα, την Τρίτη 12/8 και ώρα 8:30 μ.μ., διοργανώνουν από κοινού ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Πέτα, η Αδελφότητα Πέτα Άρτας και η Ηπειρωτική Εταιρία Πολιτισμού, Τεχνών και Επιστημών (ΗΠ.Ε.ΠΟ.Τ.Ε.) στον προαύλιο χώρο του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Πέτα.
Θα μιλήσουν οι:
- Άγγελος Παπασπύρου (οικονομολόγος, σ/χος καθηγητής Γ'βάθμιας)
- Παναγιώτα Λάμπρη (φιλόλογος-συγγραφέας)
Θα προλογίσει ο Γιώργος Μπίζας, πρόεδρος του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Πέτα.
Την εκδήλωση θα συντονίσει ο Κων/νος Ζαχάρος, πανεπιστημιακός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια κάτω από κάθε ανάρτηση εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των αναγνωστών που τις δημοσιεύουν.
O "Τηλεβόας" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα ελληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επίσης, επειδή πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο.