- Η επίσημη ανακοίνωση του Δήμου Αρταίων
- Προσβολή κατά της ιστορικής μνήμης της πόλης μας και μήνυση κατά αγνώστων βανδάλων...
Έγραφα νωρίτερα (δείτε εδώ) για το αισχρό περιστατικό που συνέβη τα ξημερώματα της Κυριακής 22 του Ιούνη, όταν άγνωστοι γκρέμισαν το άγαλμα του τσολιά από το βάθρο του και το πέταξαν στο γκαζόν. Για το άγαλμα είναι γνωστά τα εξής:
Το ορειχάλκινο γλυπτό «Ο Τσολιάς του 17» είναι ένα από τα πρώτα έργα του φημισμένου Τήνιου γλύπτη Λευτέρη Βαλάκα (8 Μαΐου 1944 – 8 Νοεμβρίου 1982). Το γλυπτό, είναι τοποθετημένο, στην δυτική είσοδο της Άρτας και πάνω σε διαχωριστική νησίδα μεταξύ της περιφερειακής οδού και της οδού Αλ. Ζάρα (τριακόσια μέτρα ανατολικά του περίφημου γεφυριού της πόλης) βρίσκεται τοποθετημένο το γλυπτό προς τιμήν του Έλληνα Εύζωνα πολεμιστή. Στους κατοίκους της πόλης είναι γνωστό ως "ο Εύζωνας".
Πρόκειται για έναν ορειχάλκινο ανδριάντα ο οποίος κατασκευάστηκε το 1966 από τον γλύπτη Λευτέρη Βαλάκα. Ο Εύζωνας αποδίδεται την ώρα της μάχης. Φοράει τσαρούχια, φουστανέλα, χιτώνιο και το καπέλο με την χαρακτηριστική φούντα. Στην πλάτη του φοράει σάκο εκστρατείας. Στα δυο του χέρα κρατά το τουφέκι του και εφ' όπλου λόγχη με το αριστερό πόδι προτεταμένο είναι έτοιμος να ορμήσει προς τα εμπρός. Το γλυπτό εδράζεται πάνω σε τσιμεντένιο βάθρο ενώ γύρω από αυτό έχον τοποθετηθεί πέτρες και μικροί βράχοι.
Πάνω στη βάση του γλυπτού εντοπίζουμε εγχάρακτη την υπογραφή του γλύπτη:
Λ. ΒΑΛΑΚΑΣ
ΓΛΥΠΤΗΣ
Ακριβώς από κάτω σε εντοιχισμένη μεταλλική πλάκα αναγράφονται τα λόγια:
ΧΥΤΕΥΣΙΣ 301 Ε.Β.
ΔΕΚ. 1968
Εδώ μνημονεύεται το 301 στρατιωτικό εργοστάσιο βάσεως. Ο Αναστάσιος Παπασταύρος, στο βιβλίο του «Ιωαννίνων Γλυπτοθήκη, εκδόσεις Apeirotan, Ιωάννινα, 2009», δίνει ως έτος κατασκευής το 1966. Προφανώς τότε κατασκευάστηκε το πρόπλασμα, τον Δεκέμβρη του 1968 έγινε η χύτευση σε χαλκό και τοποθετήθηκε αργότερα. Τον Παπασταύρο επιβεβαιώνει και η επίσημη ιστοσελίδα του γλύπτη (http://lefteris.valakas.com/) η οποία αναφέρει πως το Βαλάκας κατασκεύασε το έργο όντας στρατιώτης κατά τα έτη 1965 - 1967. Μάλιστα, η επίσημη ονομασία του έργου καταγράφεται ως "Ο Τσολιάς του 17΄".
Ο Ο Λευτέρης Βαλάκας, υπήρξε γλύπτης κυρίως, αλλά και χαράκτης. Γεννήθηκε στον χωριό Πύργο της Τήνου. Πέρασε τα παιδικά του χρόνια στον Πύργο και τελειώνοντας το σχολείο φοίτησε στην Προπαρασκευαστική Σχολή Καλών Τεχνών του Πύργου. Αποφοιτώντας από τη συγκεκριμένη σχολή, συνέχισε τις σπουδές του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Ολοκληρώνοντας τις σπουδές του στην Αθήνα, συνέχισε με υποτροφία από το Ίδρυμα Ευαγγελιστρίας της Τήνου στη Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού. Ο Βαλάκας κατά τη διάρκεια της σύντομης ζωής του φιλοτέχνησε πολυάριθμα έργα (τόσο γλυπτά όσο και σχέδια), πολλά από τα οποία εκτέθηκαν σε διάφορες εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Παντρεύτηκε με την Ανδρομάχη Καραλή, με την οποία απέκτησε τρία παιδιά, τον Αντώνη και τα δίδυμα Κώστα και Νάσο. Αγαπημένες ασχολίες του υπήρξαν το ψάρεμα και το κυνήγι. Ο Λευτέρης Βαλάκας πέθανε αναπάντεχα το Νοέμβριο του 1982 σε ηλικία 38 ετών.
1965-1967: Ξεκινά προσωπική και ερευνητική δουλειά στο μάρμαρο, σίδηρο και χαλκό. Στρατευμένος εκτελεί το υπερμέγεθες έργο "Ο Τσολιάς του '17" στην Άρτα, δουλεμένο με μοντέλο.
Ένα από τα πιο γνωστά έργα του ακόμη, είναι και το μνημείο της "Νίκης" ή "Ελευθερίας" στο νησί της Κω. Το ηρώο βρίσκεται στην πρωτεύουσα του νησιού, κοντά στο λιμάνι.
Για τον βανδαλισμό του αγάλματος και για τους άγνωστους δράστες εκδόθηκε το παρακάτω Δελτίο Τύπο από τον Δήμο Αρταίων
“Το ξημέρωμα της Κυριακής 22 Ιουνίου, περί τις 6:00 π.μ., ενημερωθήκαμε από την Αστυνομία, ότι άγνωστοι, γκρέμισαν τον άγαλμα του «Εύζωνα», που είναι τοποθετημένο στον ομώνυμο κόμβο της εισόδου της πόλης μας.
Αμέσως μετά την ενημέρωση, υπάλληλοι της αρμόδιας υπηρεσίας του Δήμου, κινητοποιήθηκαν και σε συνεργασία με την Αστυνομία, μετέφεραν το άγαλμα σε χώρο ασφαλούς φύλαξης του Δήμου. Το άγαλμα έχει υποστεί, ευτυχώς μικρές φθορές, από την πτώση του στο γκαζόν και αφού επισκευαστεί και συντηρηθεί από ειδικό συνεργείο, θα επανατοποθετηθεί στο σημείο που έστεκε τα τελευταία 46 χρόνια.
Η πράξη αυτή, από όπου και αν προέρχεται, είναι απολύτως καταδικαστέα και γενικότερα τέτοιες πράξεις, δεν μπορεί παρά να μας προξενούν θλίψη και ανησυχία. Είμαστε βέβαιοι ότι εκφράζουμε το συναίσθημα των Δημοτών μας και ευχόμαστε να μην υπάρχουν τέτοια γεγονότα στο μέλλον. Οι Αρτινοί πολίτες, είμαστε υπερήφανοι για την ιστορία μας και την πολιτιστική μας κληρονομιά και θα την διαφυλάξουμε με κάθε τρόπο.
Προς την κατεύθυνση αυτή, ήδη με εντολή του Δημάρχου Αρταίων, κ. Γιάννη Παπαλέξη, θα κατατεθεί άμεσα μήνυση κατά αγνώστων για την κατάπτυστη αυτή πράξη.”
- Προσβολή κατά της ιστορικής μνήμης της πόλης μας και μήνυση κατά αγνώστων βανδάλων...
Έγραφα νωρίτερα (δείτε εδώ) για το αισχρό περιστατικό που συνέβη τα ξημερώματα της Κυριακής 22 του Ιούνη, όταν άγνωστοι γκρέμισαν το άγαλμα του τσολιά από το βάθρο του και το πέταξαν στο γκαζόν. Για το άγαλμα είναι γνωστά τα εξής:
Το ορειχάλκινο γλυπτό «Ο Τσολιάς του 17» είναι ένα από τα πρώτα έργα του φημισμένου Τήνιου γλύπτη Λευτέρη Βαλάκα (8 Μαΐου 1944 – 8 Νοεμβρίου 1982). Το γλυπτό, είναι τοποθετημένο, στην δυτική είσοδο της Άρτας και πάνω σε διαχωριστική νησίδα μεταξύ της περιφερειακής οδού και της οδού Αλ. Ζάρα (τριακόσια μέτρα ανατολικά του περίφημου γεφυριού της πόλης) βρίσκεται τοποθετημένο το γλυπτό προς τιμήν του Έλληνα Εύζωνα πολεμιστή. Στους κατοίκους της πόλης είναι γνωστό ως "ο Εύζωνας".
Πρόκειται για έναν ορειχάλκινο ανδριάντα ο οποίος κατασκευάστηκε το 1966 από τον γλύπτη Λευτέρη Βαλάκα. Ο Εύζωνας αποδίδεται την ώρα της μάχης. Φοράει τσαρούχια, φουστανέλα, χιτώνιο και το καπέλο με την χαρακτηριστική φούντα. Στην πλάτη του φοράει σάκο εκστρατείας. Στα δυο του χέρα κρατά το τουφέκι του και εφ' όπλου λόγχη με το αριστερό πόδι προτεταμένο είναι έτοιμος να ορμήσει προς τα εμπρός. Το γλυπτό εδράζεται πάνω σε τσιμεντένιο βάθρο ενώ γύρω από αυτό έχον τοποθετηθεί πέτρες και μικροί βράχοι.
Πάνω στη βάση του γλυπτού εντοπίζουμε εγχάρακτη την υπογραφή του γλύπτη:
Λ. ΒΑΛΑΚΑΣ
ΓΛΥΠΤΗΣ
Ακριβώς από κάτω σε εντοιχισμένη μεταλλική πλάκα αναγράφονται τα λόγια:
ΧΥΤΕΥΣΙΣ 301 Ε.Β.
ΔΕΚ. 1968
Εδώ μνημονεύεται το 301 στρατιωτικό εργοστάσιο βάσεως. Ο Αναστάσιος Παπασταύρος, στο βιβλίο του «Ιωαννίνων Γλυπτοθήκη, εκδόσεις Apeirotan, Ιωάννινα, 2009», δίνει ως έτος κατασκευής το 1966. Προφανώς τότε κατασκευάστηκε το πρόπλασμα, τον Δεκέμβρη του 1968 έγινε η χύτευση σε χαλκό και τοποθετήθηκε αργότερα. Τον Παπασταύρο επιβεβαιώνει και η επίσημη ιστοσελίδα του γλύπτη (http://lefteris.valakas.com/) η οποία αναφέρει πως το Βαλάκας κατασκεύασε το έργο όντας στρατιώτης κατά τα έτη 1965 - 1967. Μάλιστα, η επίσημη ονομασία του έργου καταγράφεται ως "Ο Τσολιάς του 17΄".
Ο Ο Λευτέρης Βαλάκας, υπήρξε γλύπτης κυρίως, αλλά και χαράκτης. Γεννήθηκε στον χωριό Πύργο της Τήνου. Πέρασε τα παιδικά του χρόνια στον Πύργο και τελειώνοντας το σχολείο φοίτησε στην Προπαρασκευαστική Σχολή Καλών Τεχνών του Πύργου. Αποφοιτώντας από τη συγκεκριμένη σχολή, συνέχισε τις σπουδές του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Ολοκληρώνοντας τις σπουδές του στην Αθήνα, συνέχισε με υποτροφία από το Ίδρυμα Ευαγγελιστρίας της Τήνου στη Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού. Ο Βαλάκας κατά τη διάρκεια της σύντομης ζωής του φιλοτέχνησε πολυάριθμα έργα (τόσο γλυπτά όσο και σχέδια), πολλά από τα οποία εκτέθηκαν σε διάφορες εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Παντρεύτηκε με την Ανδρομάχη Καραλή, με την οποία απέκτησε τρία παιδιά, τον Αντώνη και τα δίδυμα Κώστα και Νάσο. Αγαπημένες ασχολίες του υπήρξαν το ψάρεμα και το κυνήγι. Ο Λευτέρης Βαλάκας πέθανε αναπάντεχα το Νοέμβριο του 1982 σε ηλικία 38 ετών.
1965-1967: Ξεκινά προσωπική και ερευνητική δουλειά στο μάρμαρο, σίδηρο και χαλκό. Στρατευμένος εκτελεί το υπερμέγεθες έργο "Ο Τσολιάς του '17" στην Άρτα, δουλεμένο με μοντέλο.
Ένα από τα πιο γνωστά έργα του ακόμη, είναι και το μνημείο της "Νίκης" ή "Ελευθερίας" στο νησί της Κω. Το ηρώο βρίσκεται στην πρωτεύουσα του νησιού, κοντά στο λιμάνι.
Για τον βανδαλισμό του αγάλματος και για τους άγνωστους δράστες εκδόθηκε το παρακάτω Δελτίο Τύπο από τον Δήμο Αρταίων
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
«Γκρέμισαν το άγαλμα του «Εύζωνα» στην είσοδο της πόλης»
Σε μια πράξη, που συνιστά προσβολή κατά της ιστορικής μνήμης της πόλης μας, προχώρησαν άγνωστοι, το ξημέρωμα της Κυριακής. Οι ασυνείδητοι, μη σεβόμενοι την ιστορία της πόλης, προχώρησαν στο γκρέμισμα του αγάλματος του «Εύζωνα» που βρισκόταν τοποθετημένο στον κόμβο της δυτικής εισόδου της Άρτας. Ο Αντιδήμαρχος πολιτισμού του Δήμου Αρταίων, κ. Κέφης Δημήτριος, από την πρώτη στιγμή που ειδοποιήθηκε από την αστυνομία, βρέθηκε στο σημείο και μετά την ολοκλήρωση της μεταφοράς του αγάλματος σε προφυλαγμένο χώρο του Δημαρχείου, έτσι ώστε να επιδιορθωθεί, δήλωσε τα εξής:
“Το ξημέρωμα της Κυριακής 22 Ιουνίου, περί τις 6:00 π.μ., ενημερωθήκαμε από την Αστυνομία, ότι άγνωστοι, γκρέμισαν τον άγαλμα του «Εύζωνα», που είναι τοποθετημένο στον ομώνυμο κόμβο της εισόδου της πόλης μας.
Αμέσως μετά την ενημέρωση, υπάλληλοι της αρμόδιας υπηρεσίας του Δήμου, κινητοποιήθηκαν και σε συνεργασία με την Αστυνομία, μετέφεραν το άγαλμα σε χώρο ασφαλούς φύλαξης του Δήμου. Το άγαλμα έχει υποστεί, ευτυχώς μικρές φθορές, από την πτώση του στο γκαζόν και αφού επισκευαστεί και συντηρηθεί από ειδικό συνεργείο, θα επανατοποθετηθεί στο σημείο που έστεκε τα τελευταία 46 χρόνια.
Η πράξη αυτή, από όπου και αν προέρχεται, είναι απολύτως καταδικαστέα και γενικότερα τέτοιες πράξεις, δεν μπορεί παρά να μας προξενούν θλίψη και ανησυχία. Είμαστε βέβαιοι ότι εκφράζουμε το συναίσθημα των Δημοτών μας και ευχόμαστε να μην υπάρχουν τέτοια γεγονότα στο μέλλον. Οι Αρτινοί πολίτες, είμαστε υπερήφανοι για την ιστορία μας και την πολιτιστική μας κληρονομιά και θα την διαφυλάξουμε με κάθε τρόπο.
Προς την κατεύθυνση αυτή, ήδη με εντολή του Δημάρχου Αρταίων, κ. Γιάννη Παπαλέξη, θα κατατεθεί άμεσα μήνυση κατά αγνώστων για την κατάπτυστη αυτή πράξη.”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια κάτω από κάθε ανάρτηση εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των αναγνωστών που τις δημοσιεύουν.
O "Τηλεβόας" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα ελληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επίσης, επειδή πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο.