Συγκεκριμένες προτάσεις για να σπάσει ο φαύλος κύκλος
Κάτι που πραγματικά έχουμε διδαχθεί καλά στα τρία χρόνια μνημονιακής πολιτικής στην Ελλάδα είναι ότι η λιτότητα οδηγεί σε ύφεση, η οποία καθιστά το δημόσιο χρέος μη-βιώσιμο.
Ό,τι ισχύει για τη σχέση υφεσιακής πολιτικής και δημόσιου χρέους ισχύει και για το ιδιωτικό χρέος.
Με άλλα λόγια, όσο συρρικνώνεται το διαθέσιμο εισόδημα, όσο αυξάνεται η ανεργία και όσο μειώνεται ο τζίρος, το άχθος της υπερχρέωσης για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις γίνεται όλο και πιο δυσβάστακτο.
Επομένως, όποια πολιτική για ανακούφιση των δανειοληπτών δεν εκκινεί από την ανάσχεση της ύφεσης και την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, στην ουσία αδυνατεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.
Ο στρουθοκαμηλισμός αυτού του τύπου είναι διάχυτος από την πλευρά της τρικομματικής συγκυβέρνησης, όταν επιλέγει να αναφερθεί στο πρόβλημα της τραπεζικής υπερχρέωσης.
Ο τερματισμός της λιτότητας από μόνος του αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για να σπάσει ο φαύλος κύκλος, αλλά όχι ικανή συνθήκη για την άμεση ανακούφιση των δανειοληπτών.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ από τον Αύγουστο ήδη του 2012 είχε καταθέσει Σχέδιο Νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, το οποίο απορρίφθηκε από την κυβέρνηση τον Οκτώβριο, ενώ πρόκειται να καταθέσει και νομοσχέδιο για τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ συνίσταται στους παρακάτω άξονες:
Από την άλλη, είναι μία πρόταση ρεαλιστική, αφού ένα σημαντικό ποσό από τα 48 δις της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, κατευθύνονται στην αναπλήρωση της μειωμένης κεφαλαιακής τους επάρκειας λόγω των επισφαλών δανείων. Άλλωστε, ένα μεγάλο μέρος από αυτά θα αναγκαστούν τελικά να τα διαγράψουν (αφού οι δανειολήπτες θα αδυνατούν να τα αποπληρώσουν) αυξάνοντας έτσι τις ζημιές τους.
του Γαβριήλ Σακελλαρίδη,
Οικονομολόγου, μέλους της Κ.Ε του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ
Κάτι που πραγματικά έχουμε διδαχθεί καλά στα τρία χρόνια μνημονιακής πολιτικής στην Ελλάδα είναι ότι η λιτότητα οδηγεί σε ύφεση, η οποία καθιστά το δημόσιο χρέος μη-βιώσιμο.
Ό,τι ισχύει για τη σχέση υφεσιακής πολιτικής και δημόσιου χρέους ισχύει και για το ιδιωτικό χρέος.
Με άλλα λόγια, όσο συρρικνώνεται το διαθέσιμο εισόδημα, όσο αυξάνεται η ανεργία και όσο μειώνεται ο τζίρος, το άχθος της υπερχρέωσης για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις γίνεται όλο και πιο δυσβάστακτο.
Επομένως, όποια πολιτική για ανακούφιση των δανειοληπτών δεν εκκινεί από την ανάσχεση της ύφεσης και την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, στην ουσία αδυνατεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.
Ο στρουθοκαμηλισμός αυτού του τύπου είναι διάχυτος από την πλευρά της τρικομματικής συγκυβέρνησης, όταν επιλέγει να αναφερθεί στο πρόβλημα της τραπεζικής υπερχρέωσης.
Ο τερματισμός της λιτότητας από μόνος του αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για να σπάσει ο φαύλος κύκλος, αλλά όχι ικανή συνθήκη για την άμεση ανακούφιση των δανειοληπτών.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ από τον Αύγουστο ήδη του 2012 είχε καταθέσει Σχέδιο Νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, το οποίο απορρίφθηκε από την κυβέρνηση τον Οκτώβριο, ενώ πρόκειται να καταθέσει και νομοσχέδιο για τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ συνίσταται στους παρακάτω άξονες:
- Ολική διαγραφή υποχρεώσεων δανειοληπτών που βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας (7.178 ευρώ κατ’ άτομο και 15.073 ευρώ για τετραμελή οικογένεια)
- Μερική διαγραφή υποχρεώσεων δανειοληπτών προς τις τράπεζες, με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, που θα αντιστοιχεί στο ποσοστό της μείωσης του διαθεσίμου εισοδήματος από την 1/1/2010 μέχρι σήμερα. Οι μειώσεις αυτές θα πρέπει να γίνονται σε ετήσια βάση, για να λαμβάνονται υπόψη οι ετήσιες μεταβολές εισοδήματος.
- Μείωση των μηνιαίων καταβολών ενός δανειολήπτη ή μιας οικογένειας προς όλες τις τράπεζες, έτσι ώστε να μην ξεπερνά το 30% του μηνιαίου διαθέσιμου εισοδήματος. Το υπόλοιπο ποσό άνω του 30% της ετήσιας υποχρέωσης του δανειολήπτη θα διαγράφεται οριστικά.
- Εκλογίκευση των επιτοκίων σε καταναλωτικά και στεγαστικά δάνεια, καθώς και σε πιστωτικές κάρτες και τα όρια υπεραναλήψεως.
- Απαγόρευση κάθε αναγκαστικής εκτέλεσης ή είσπραξης από την αίτηση του δανειολήπτη και μετά, καθώς και οποιασδήποτε τηλεφωνικής όχλησης.
Από την άλλη, είναι μία πρόταση ρεαλιστική, αφού ένα σημαντικό ποσό από τα 48 δις της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, κατευθύνονται στην αναπλήρωση της μειωμένης κεφαλαιακής τους επάρκειας λόγω των επισφαλών δανείων. Άλλωστε, ένα μεγάλο μέρος από αυτά θα αναγκαστούν τελικά να τα διαγράψουν (αφού οι δανειολήπτες θα αδυνατούν να τα αποπληρώσουν) αυξάνοντας έτσι τις ζημιές τους.
του Γαβριήλ Σακελλαρίδη,
Οικονομολόγου, μέλους της Κ.Ε του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια κάτω από κάθε ανάρτηση εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των αναγνωστών που τις δημοσιεύουν.
O "Τηλεβόας" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα ελληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επίσης, επειδή πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο.