"Να ολοκληρωθεί άμεσα το θεσμικό πλαίσιο για τη ρύθμιση της αγοράς υδάτων"
Με ερώτηση που κατέθεσε ο Χρήστος Γκόκας, μαζί με τους βουλευτές Ν. Σηφουνάκη και Θ. Μωραϊτη, προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Κ. Χατζηδάκη και Οικονομικών κ. Ι. Στουρνάρα, επισημαίνει την ανάγκη να ολοκληρωθεί άμεσα το θεσμικό πλαίσιο για τη ρύθμιση της αγοράς υδάτων.
Στην ερώτησή τους οι βουλευτές επισημαίνουν τον κίνδυνο δημιουργίας ιδιωτικών μονοπωλίων, χωρίς υγιή ανταγωνισμό και εις βάρος της προστασίας των καταναλωτών και του περιβάλλοντος, εάν προχωρήσει η αποκρατικοποίηση μονοπωλιακών ή ολιγοπωλιακών ΔΕΚΟ, ιδίως στον ευαίσθητο τομέα του νερού, χωρίς να συνοδευθεί με τη δημιουργία των αναγκαίων ρυθμιστικών αρχών.
Τονίζουν, ακόμη, ότι ενώ με βάση το δεύτερο Μνημόνιο η Κυβέρνηση θα έπρεπε να είχε προχωρήσει μέχρι τον Ιούνιο του 2012 στη δημιουργία ρυθμιστικού πλαισίου και στον προσδιορισμό τιμολογιακής πολιτικής για τα ύδατα, μέχρι στιγμής δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος.
Η δημιουργία του αναγκαίου ρυθμιστικού πλαισίου για τα ύδατα, όπως αναφέρουν στην ερώτησή τους οι βουλευτές, είναι αναγκαία προκειμένου να διενεργούνται ενδελεχείς έλεγχοι κοστοστρέφειας, να προσδιορίζεται η τιμολογιακή πολιτική, αλλά και να εποπτεύεται η ποιότητα των υδάτων, χάριν της προστασίας των καταναλωτών και του δημοσίου συμφέροντος.
Τέλος, οι βουλευτές, ζητάνε ενημέρωση από τους συναρμόδιους Υπουργούς σχετικά με την πολιτική της κυβέρνησης σε ότι αφορά τη διάθεση μετοχών σε ιδιώτες των εταιρειών ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, καθώς και το ποσοστό που προτίθεται να διατηρήσει το Ελληνικό Δημόσιο στις εταιρείες αυτές, ώστε να διασφαλιστεί αποτελεσματική εποπτεία και έλεγχο, αλλά και το δημόσιο συμφέρον εν γένει.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης προς τους αρμόδιους Υπουργούς:
Με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της κυβέρνησης, που υπεγράφη στις 7 Σεπτεμβρίου 2012, καταργήθηκε το ελάχιστο ποσοστό του Ελληνικού Δημοσίου σε μία σειρά δημοσίων επιχειρήσεων, μεταξύ των οποίων η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ. Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου πρόκειται να κυρωθεί τις επόμενες ημέρες στη Βουλή με σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών.
Επισημαίνεται ότι, μέχρι σήμερα, με βάση το άρθρο 1 του Ν. 2744/1999 και την παρ. 8 του άρθρου 18 του Ν. 2937/2001 δεν επιτρέπεται στο Ελληνικό Δημόσιο να διαθέτει σε ιδιώτες πάνω από 49% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ αντίστοιχα.
Με την κατάργηση αυτών των περιορισμών ανοίγει ο δρόμος για την διάθεση μετοχών σε ιδιώτες, όπως έχει κατ’ επανάληψη δηλώσει η κυβέρνηση, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, οι οποίες δραστηριοποιούνται σε στρατηγικής σημασίας για τη χώρα υποδομή και παρέχουν βασικό δημόσιο αγαθό, το νερό.
Ωστόσο, με βάση το δεύτερο Μνημόνιο, η Κυβέρνηση θα έπρεπε να είχε προχωρήσει μέχρι τον Ιούνιο του 2012 στη δημιουργία ρυθμιστικού πλαισίου και στον προσδιορισμό τιμολογιακής πολιτικής για τα ύδατα. Για το σκοπό αυτό, άλλωστε, η Ομάδας Δράσης της ΕΕ (Task Force) για την Ελλάδα υπό τον κ. Χ. Ράιχενμπαχ έχει εκφράσει κατ’ επανάληψη την πρόθεσή της να παράσχει τεχνική βοήθεια για τη δημιουργία Ρυθμιστικών Αρχών όταν αποκρατικοποιούνται μονοπώλια.
Η δημιουργία, επομένως, Ρυθμιστικής Αρχής Υδάτων, η οποία θα διενεργεί ενδελεχείς ελέγχους κοστοστρέφειας, θα προσδιορίζει την τιμολογιακή πολιτική, αλλά και θα εποπτεύει την ποιότητα των υδάτων, χάριν της προστασίας των καταναλωτών και του δημοσίου συμφέροντος, αποτελεί άμεση προτεραιότητα.
Επειδή το νερό αποτελεί βασικό δημόσιο αγαθό στο οποίο πρέπει να έχουν δυνατότητα πρόσβασης όλοι οι πολίτες, με διασφαλισμένη επάρκεια ποσότητας και προσιτή τιμή. Επειδή η αποκρατικοποίηση (μερική ή ολική) μονοπωλιακών ή ολιγοπωλιακών ΔΕΚΟ, ιδίως στον ευαίσθητο τομέα του νερού, χωρίς να έχουν δημιουργηθεί οι αναγκαίες ρυθμιστικές αρχές, οδηγούν σε ιδιωτικά μονοπώλια, χωρίς υγιή ανταγωνισμό και εις βάρος της προστασίας των καταναλωτών και του περιβάλλοντος.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Στην ερώτησή τους οι βουλευτές επισημαίνουν τον κίνδυνο δημιουργίας ιδιωτικών μονοπωλίων, χωρίς υγιή ανταγωνισμό και εις βάρος της προστασίας των καταναλωτών και του περιβάλλοντος, εάν προχωρήσει η αποκρατικοποίηση μονοπωλιακών ή ολιγοπωλιακών ΔΕΚΟ, ιδίως στον ευαίσθητο τομέα του νερού, χωρίς να συνοδευθεί με τη δημιουργία των αναγκαίων ρυθμιστικών αρχών.
Τονίζουν, ακόμη, ότι ενώ με βάση το δεύτερο Μνημόνιο η Κυβέρνηση θα έπρεπε να είχε προχωρήσει μέχρι τον Ιούνιο του 2012 στη δημιουργία ρυθμιστικού πλαισίου και στον προσδιορισμό τιμολογιακής πολιτικής για τα ύδατα, μέχρι στιγμής δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος.
Η δημιουργία του αναγκαίου ρυθμιστικού πλαισίου για τα ύδατα, όπως αναφέρουν στην ερώτησή τους οι βουλευτές, είναι αναγκαία προκειμένου να διενεργούνται ενδελεχείς έλεγχοι κοστοστρέφειας, να προσδιορίζεται η τιμολογιακή πολιτική, αλλά και να εποπτεύεται η ποιότητα των υδάτων, χάριν της προστασίας των καταναλωτών και του δημοσίου συμφέροντος.
Τέλος, οι βουλευτές, ζητάνε ενημέρωση από τους συναρμόδιους Υπουργούς σχετικά με την πολιτική της κυβέρνησης σε ότι αφορά τη διάθεση μετοχών σε ιδιώτες των εταιρειών ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, καθώς και το ποσοστό που προτίθεται να διατηρήσει το Ελληνικό Δημόσιο στις εταιρείες αυτές, ώστε να διασφαλιστεί αποτελεσματική εποπτεία και έλεγχο, αλλά και το δημόσιο συμφέρον εν γένει.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης προς τους αρμόδιους Υπουργούς:
ΕΡΩΤΗΣΗ ΑΡΙΘ. ΠΡΩΤ.: 3549/30.10.2012
Προς τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας,
Υποδομών,
Μεταφορών & Δικτύων κ. Κ. Χατζηδάκη
Προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Ι. Στουρνάρα
Θέμα: «Προώθηση ρυθμιστικού πλαισίου για τα ύδατα»
Με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της κυβέρνησης, που υπεγράφη στις 7 Σεπτεμβρίου 2012, καταργήθηκε το ελάχιστο ποσοστό του Ελληνικού Δημοσίου σε μία σειρά δημοσίων επιχειρήσεων, μεταξύ των οποίων η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ. Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου πρόκειται να κυρωθεί τις επόμενες ημέρες στη Βουλή με σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών.
Επισημαίνεται ότι, μέχρι σήμερα, με βάση το άρθρο 1 του Ν. 2744/1999 και την παρ. 8 του άρθρου 18 του Ν. 2937/2001 δεν επιτρέπεται στο Ελληνικό Δημόσιο να διαθέτει σε ιδιώτες πάνω από 49% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ αντίστοιχα.
Με την κατάργηση αυτών των περιορισμών ανοίγει ο δρόμος για την διάθεση μετοχών σε ιδιώτες, όπως έχει κατ’ επανάληψη δηλώσει η κυβέρνηση, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, οι οποίες δραστηριοποιούνται σε στρατηγικής σημασίας για τη χώρα υποδομή και παρέχουν βασικό δημόσιο αγαθό, το νερό.
Ωστόσο, με βάση το δεύτερο Μνημόνιο, η Κυβέρνηση θα έπρεπε να είχε προχωρήσει μέχρι τον Ιούνιο του 2012 στη δημιουργία ρυθμιστικού πλαισίου και στον προσδιορισμό τιμολογιακής πολιτικής για τα ύδατα. Για το σκοπό αυτό, άλλωστε, η Ομάδας Δράσης της ΕΕ (Task Force) για την Ελλάδα υπό τον κ. Χ. Ράιχενμπαχ έχει εκφράσει κατ’ επανάληψη την πρόθεσή της να παράσχει τεχνική βοήθεια για τη δημιουργία Ρυθμιστικών Αρχών όταν αποκρατικοποιούνται μονοπώλια.
Η δημιουργία, επομένως, Ρυθμιστικής Αρχής Υδάτων, η οποία θα διενεργεί ενδελεχείς ελέγχους κοστοστρέφειας, θα προσδιορίζει την τιμολογιακή πολιτική, αλλά και θα εποπτεύει την ποιότητα των υδάτων, χάριν της προστασίας των καταναλωτών και του δημοσίου συμφέροντος, αποτελεί άμεση προτεραιότητα.
Επειδή το νερό αποτελεί βασικό δημόσιο αγαθό στο οποίο πρέπει να έχουν δυνατότητα πρόσβασης όλοι οι πολίτες, με διασφαλισμένη επάρκεια ποσότητας και προσιτή τιμή. Επειδή η αποκρατικοποίηση (μερική ή ολική) μονοπωλιακών ή ολιγοπωλιακών ΔΕΚΟ, ιδίως στον ευαίσθητο τομέα του νερού, χωρίς να έχουν δημιουργηθεί οι αναγκαίες ρυθμιστικές αρχές, οδηγούν σε ιδιωτικά μονοπώλια, χωρίς υγιή ανταγωνισμό και εις βάρος της προστασίας των καταναλωτών και του περιβάλλοντος.
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
- Για την διάθεση σε ιδιώτες μετοχών των εταιρειών ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ: ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης; Τι ποσοστό μετοχών θα διατηρήσει το Ελληνικό Δημόσιο στις εταιρείες, ώστε να διασφαλίσει αποτελεσματική εποπτεία και έλεγχο; Σε ποιες ενέργειες έχει μέχρι σήμερα προβεί το ΤΑΙΠΕΔ (π.χ. μελέτες, σύμβουλοι κλπ);
- Θα τηρηθούν οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης, ότι οποιασδήποτε μορφής αποκρατικοποίησης των εταιρειών ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ θα προχωρήσει εφόσον πρώτα έχει δημιουργηθεί η αναγκαία Ρυθμιστική Αρχή;
- Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η πολιτική για τη δημιουργία Ρυθμιστικής Αρχής Υδάτων και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης;
Αθήνα, 30/10/2012
ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΚΟΚΑΣ
ΘΑΝΟΣ ΜΩΡΑΙΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια κάτω από κάθε ανάρτηση εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των αναγνωστών που τις δημοσιεύουν.
O "Τηλεβόας" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα ελληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επίσης, επειδή πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο.