18 Αυγ 2019

Γέφυρα Πλάκας… Επαναλαμβάνοντας τον άθλο του Κώστα Μπέκα, 150 χρόνια μετά!

- Πετράδες, εργάτες, μηχανικοί, επιστήμονες του ΕΜΠ, με σύγχρονα μέσα, αποκρυπτογραφούν και επαναλαμβάνουν το θαύμα του Μπέκα
- Φωτορεπορτάζ από το έργο που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη


   Τον Σεπτέμβριο του 1866 ο πρωτομάστορας Κώστας Μπέκας και όσοι δούλεψαν μαζί του παρέδιδαν στην ιστορία ένα από τα πιο εντυπωσιακά γεφύρια της Ελλάδας. Το μεγαλύτερο μονότοξο των Βαλκανίων. Ήταν η γέφυρα της Πλάκας με μήκος 61 μέτρα, ύψος 21 μέτρα και πλάτος άνω των τριών μέτρων. Ένα θαύμα της εποχής..
   Το γεφύρι άντεξε 150 χρόνια. Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2015 όπου κατέρρευσε στον αγριεμένο Άραχθο. Από τότε, μηχανικοί, αρχιτέκτονες κι άλλοι επιστήμονες προσπαθούν να αποκωδικοποιήσουν τα μυστικά του Μπέκα.
   Κάθε φορά όμως βρίσκονται μπροστά σε εκπλήξεις… Μάλιστα με ό,τι πιο σύγχρονο διαθέτει σήμερα η τεχνολογία αδυνατούν να αποκρυπτογραφήσουν την τεχνική του Μπέκα.
   Στον Άραχθο και πάνω στα τμήματα της ιστορικής γέφυρας που σώθηκαν, στήνεται και πάλι το γεφύρι. Με βάση την μελέτη που εκπόνησε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Το έργο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και η αναστήλωση του γεφυριού γίνεται ένα από τα πιο πολυφωτογραφημένα έργα στην Ήπειρο.
   Σύμφωνα με όλο το σχεδιασμό οι εργασίες θα έχουν ολοκληρωθεί το φθινόπωρο όμως το γεφύρι θα μείνει «καλουπωμένο» όλη την διάρκεια του χειμώνα προκειμένου να καταγραφούν οι αντιδράσεις του στο περιβάλλον. Την άνοιξη θα γίνουν επίσημα πια τα αποκαλυπτήρια του γεφυριού. Πέντε χρόνια μετά την κατάρρευσή του θα έχει πάρει και πάλι την θέση του εκεί που κάποτε ήταν τα σύνορα της ελεύθερης με την σκλαβωμένη Ελλάδα.
   Οι επιστήμονες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, οι οποίοι εργάστηκαν από την πρώτη μέρα της κατάρρευσης του γεφυριού και εξακολουθούν να μελετούν στοιχεία του, δεν κατάφεραν να αποκωδικοποιήσουν τα μυστικά του πρωτομάστορα Μπέκα.
   Του ανθρώπου που ολοκλήρωσε μία ογκώδη κατασκευή 4.000 τόνων μέσα σε διάστημα δύο τριών μηνών, με μόνη διαθέσιμη δύναμη τον άνθρωπο και τα ζώα!


   Ένα από τα στοιχεία που ξάφνιασε τους σημερινούς επιστήμονες ήταν η χρήση σφυρίλατου σιδήρου στην κατασκευή της γέφυρας.
   Το δεύτερο είναι το κονίαμα, το οποίο χαρακτηρίζεται «μυθικό» από τον Καθηγητή του ΕΜΠ Δημήτρη Καλιαμπάκο. Ο μύθος λέει ότι χρησιμοποιήθηκαν δέκα χιλιάδες αυγά για την παρασκευή του. Σήμερα παρότι έγιναν πολύ μεγάλες προσπάθειες ο μύθος ούτε επιβεβαιώνεται, ούτε καταρρίπτεται. «Θα μείνει για πάντα μύθος…. Από την άλλη πάλι οι παραδόσεις σπάνια αντιστρέφουν μία πραγματικότητα. Μπορεί να την μεγεθύνουν ή να της αλλάζουν χαρακτηριστικά αλλά δεν την αντιστρέφουν», έχει αναφέρει ο κ. Καλιαμπάκος.


   Σήμερα το εργοτάξιο, εκεί όπου είχε καταρρεύσει το γεφύρι είναι σε πλήρη ανάπτυξη. Πετράδες, εργάτες, μηχανικοί κι άλλοι, με σύγχρονο εξοπλισμό, γερανούς και άλλα, προσπαθούν να επαναλάβουν το θαύμα του Μπέκα…
   Σε άλλη εποχή, με άλλα μέσα, με άλλες δυνατότητες. Το γεφύρι ξαναστήνεται πάνω στους δικούς του θρύλους…




πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια κάτω από κάθε ανάρτηση εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των αναγνωστών που τις δημοσιεύουν.
O "Τηλεβόας" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα ελληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επίσης, επειδή πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο.