31 Αυγ 2017

Οι 547 μαύρες μέρες του Κυριάκου Μητσοτάκη

Όσο και να έχουν βάλει μπροστά την επιχείρηση «διαγραφή μνήμης», θυμόμαστε τις... «μεταρρυθμίσεις» του

   Τη θητεία του στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης επικαλείται ο πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης ως παράδειγμα «σωστής» – κατά τον ίδιο- διακυβέρνησης, κάθε φορά που παρουσιάζεται από την παρούσα κυβέρνηση μια μεταρρύθμιση στο Δημόσιο.
   Απώτερος στόχος, η διαγραφή από τη μνήμη της κοινής γνώμης όλων των μελανών σελίδων της πορείας του στο υπουργείο αυτό, ανάμεσα στις οποίες το «ξήλωμα» οργανισμών, οι απολύσεις, η διαθεσιμότητα, ο πόλεμος κατά του Δημοσίου προς όφελος του ιδιωτικού τομέα, το «ναυάγιο» στην αξιολόγηση μέσω ποσοστώσεων, η απώλεια ευρωπαϊκών πόρων και τα ύποπτα «τερτίπια» με τη Διαύγεια.
   Ας θυμηθούμε λοιπόν συνοπτικά τα έργα και τις ημέρες του Κυριάκου Μητσοτάκη ως Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, από τις 24/06/2013 έως τις 26/01/2015:
  ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ
   Επιχειρήθηκαν καταργήσεις ολόκληρων δημοσίων Υπηρεσιών στο όνομα της «μεταρρύθμισης», ενώ έθεσε εργαζόμενους σε διαθεσιμότητα στο όνομα μιας υποχρεωτικής κινητικότητας.
   Απόδειξη ότι το 2013 περνάει κατά πλειοψηφία η τροπολογία Μητσοτάκη που προέβλεπε την κατάργηση ή συγχώνευση δημόσιων οργανισμών με απλά Προεδρικά Διατάγματα.
   Επιχειρήθηκαν καταργήσεις συγκεκριμένων οργανικών θέσεων με απώτερο σκοπό την απόδοσή τους σε ιδιωτικά συμφέροντα παρόλο που στοιχίζουν πολύ περισσότερο στον προϋπολογισμό.
   Επιβλήθηκε γενικευμένη διασπορά κλίματος ανασφάλειας και τρομοκρατίας με την αιωρούμενη απειλή κλεισίματος δημοσίων Υπηρεσιών (πχ φήμες για κατάργηση ΕΟΤ κλπ).   ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ/ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ
   Οι απολύσεις ήταν στο επίκεντρο της πολιτικής του κ. Μητσοτάκη «ώστε να μην εγείρουν οι δανειστές νέες ποσοτικές αξιώσεις», όπως έλεγε.
   Απόδειξη ότι κατάφερε να εντάξει στο απαράδεκτο καθεστώς της διαθεσιμότητας 25.000 υπαλλήλους τη διετία 2013-14.
   Απομακρύνθηκαν εν τέλει από τις θέσεις τους περίπου 1.000, ενώ ο ίδιος μιλούσε για 9.000-10.000 απολύσεις. Ήταν προφανές εξαρχής ότι η πλειονότητα των υπαλλήλων που απολύονταν θα δικαιώνονταν στα δικαστήρια. Τελικά, στον Γ. Κατρούγκαλο, κατά την παράδοση-παραλαβή, παρέδωσε και μια λίστα 400 ανεκτέλεστων αμετάκλητων δικαστικών αποφάσεων.
   Ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης κατέθεσε τροπολογία για τη διαθεσιμότητα, που επέτρεπε τη μετατροπή της υπηρεσιακής κατάστασης προσωπικού που έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα ή κινητικότητα, λίγο πριν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Η ρύθμιση είχε συναντήσει αντιδράσεις λόγω της προεκλογικής περιόδου, κατά την οποία απαγορεύονται εργασιακές μεταβολές στο Δημόσιο, και τελικά την απέσυρε ο Ν. Δένδιας.
   Ως προς τον προσχηματικό «επανέλεγχο μετατροπής συμβάσεων σε αορίστου χρόνου» (μέσω Π.Δ. Παυλόπουλου), ήταν μόνο ένα κυνήγι μαγισσών για την αναζήτηση νέων δεξαμενών απολύσεων.
   Και όχι μόνο αυτό, αλλά κάθε ενέργεια του κ. Μητσοτάκη είχε έντονο το νεοφιλελεύθερό του στίγμα. Ακόμα και οι απολύσεις και οι διαθεσιμότητες είχαν βαθιά ταξική προσέγγιση: Καθαρίστριες, σχολικοί φύλακες, καθηγητές τεχνικής εκπαίδευσης.
   Παράλληλα, στοχευμένα καλλιεργήθηκε κλίμα εργασιακής τρομοκρατίας με ελέγχους των λεπτοδεικτών στις Υπηρεσίες από το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης. Ο ίδιος μετατράπηκε σε κυνηγό κεφαλών αντί για όργανο καταπολέμησης κακοδιοίκησης και διαφθοράς σε συνδυασμό με το πειθαρχικό δίκαιο που εμπλουτίστηκε με παράλογες διατάξεις (ήδη από Μανιτάκη, θέση σε αργία για άσκηση ποινικής δίωξης χωρίς να υπάρχει δικαστική απόφαση ακόμη και για άσχετη με τον υπηρεσιακό βίο υπόθεση, πχ μήνυση από τον γείτονα).
  ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
   Ο υπουργός των απολύσεων Κυριάκος Μητσοτάκης έφερε στη Βουλή τον Φεβρουάριο 2014 ένα ν/σ για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, με το οποίο καθιέρωνε το αναχρονιστικό και αποτυχημένο σύστημα της συγκριτικής αξιολόγησης στη βάση υποχρεωτικών ποσοστώσεων (25% άριστα, 60% μέτρια, 15% αρνητικά).
   Παρότι το σύστημα επικρίθηκε από το σύνολο των επιστημονικών φορέων του χώρου, από το εποπτευόμενο από τον ίδιο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης, αλλά και από την Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, ο κ. Μητσοτάκης, προβάλλοντας γνωστά στερεότυπα χωρίς επιχειρήματα και με το σύνολο των ΜΜΕ να τον στηρίζει, πέτυχε την ψήφισή του ως νόμου (4250/2014).Ο νόμος δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Η αξιολόγηση που επιχειρούσε να περάσει υπάκουε στην προκρούστεια λογική των απολύσεων. Επιβεβαιώθηκε στη συνέχεια ότι «προβάδισμα» στην αξιολόγηση είχαν οι εγγύτεροι στην πολιτική ηγεσία υπάλληλοι.
   Μετά την καθολική αντίδραση των δημοσίων υπαλλήλων, με μια κομψή παραδοχή της αποτυχίας του, ο κ. Μητσοτάκης προχώρησε στο νέο σύστημα αξιολόγησης, που ουσιαστικά αποτελούσε επιστροφή στο σύστημα του 1992.
   Με τη συγκεκριμένη διαδικασία το υπουργείο ήθελε απλά να μεγαλώσει τον αριθμό των απολύσεων, προσθέτοντας προς «συμπλήρωση δεξαμενών» εργαζόμενους των οποίων οι συμβάσεις εκτιμούσε ότι είχαν «γκρίζα σημεία».
   Οι έλεγχοι που έγιναν από το Σώμα Ελεγκτών Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης δεν απέδειξαν σε καμία περίπτωση παράνομες νομιμοποιήσεις. Το νέο σύστημα ήταν τόσο περίπλοκο και προβληματικό που εμφανώς δεν μπορούσε να εφαρμοστεί, μπορούσε όμως μια χαρά να δώσει άλλοθι στον εισηγητή υπουργό κ. Μητσοτάκη και να του επιτρέψει να προβάλλεται προς Έλληνες, και κυρίως προς τους δανειστές, σαν «μεταρρυθμιστής».
   Με κάθε τρόπο προσπάθησε να επιβάλλει το σύστημα αξιολόγησης με υποχρεωτικό ποσοστό κατανομής βαθμολογίας παρά την έντονη αντίδραση της επιστημονικής κοινότητας.
   Στόχος του ήταν η τρομοκράτηση και η χειραγώγηση του συνόλου του κρατικού μηχανισμού ώστε να μην αντιστέκεται στις ασκούμενες πολιτικές ξεπουλήματος και η με κάθε τρόπο δημιουργία δεξαμενής υποψηφίων προς απόλυση υπαλλήλων.
  ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΨΙΛΩΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΠΡΟΣ ΟΦΕΛΟΣ ΙΔΙΩΤΩΝ
   Στο διετές σχέδιο («Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2014-2016»), που είχε ανακοινώσει ο Μητσοτάκης, είχε πει: «Ο δημόσιος τομέας θα εξακολουθήσει και κατά τα επόμενα χρόνια να μειώνεται προς όφελος του ιδιωτικού!».
   Με τη μονιμότητα να αποτελεί παρελθόν για τον δημόσιο τομέα, στην ελληνική δημόσια διοίκηση προκρίνεται η τοποθέτηση «νεοδιοριζόμενων» εργαζομένων που θα αποκτούν πλήρη μισθολογικά δικαιώματα μετά την πάροδο μιας διετίας -νεότεροι και με χαμηλότερο κόστος. Η περικοπή της μισθολογικής δαπάνης, κατά ορισμένους, συνδέθηκε με την προοπτική παραχώρησης των συγκεκριμένων «φιλέτων» κερδοφορίας στον ιδιωτικό τομέα.
   Τον Δεκέμβριο του 2014 ο Μητσοτάκης φέρνει στη Βουλή (για δεύτερη φορά) νομοθέτημα σύμφωνα με το οποίο η πιστοποίηση του ίδιου προσόντος για γνώση και καλή χρήση Η/Υ για διορισμό στο Δημόσιο θα πρέπει να επαναλαμβάνεται ανά τριετία. Η ρύθμιση αυτή ήταν μάννα εξ ουρανού για μερικές δεκάδες επιχειρηματίες που ελέγχουν τον χώρο και εκμεταλλεύονται βάναυσα τις ελπίδες και την αγωνία χιλιάδων εργαζομένων και ανέργων. Τελικά η τροπολογία αποσύρθηκε.
   Βαρύ,υπήρξε το πλήγμα στην επαγγελματική εκπαίδευση με στόχο την ενίσχυση ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων με χρήση του μέτρου της διαθεσιμότητας ακόμη και σε εκπαιδευτικούς.
  ΚΟΜΜΑΤΙΚΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ-ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ
   Ο κ. Μητσοτάκης είχε διορίσει στο γραφείο του 25 συμβούλους των οποίων η θητεία έληξε μετά τις εκλογές του 2015.
   Οι «μεταρρυθμίσεις» Μητσοτάκη αποδομήθηκαν και η υποτιθέμενη «αξιοκρατία» που ευαγγελιζόταν έγινε κουρελόχαρτο, ειδικά στο σύστημα επιλογής προϊσταμένων που επιχείρησε να εισαγάγει. Η Ένωση Αποφοίτων της ΕΣΔΔΑ κατήγγειλε «ρεσάλτο του κομματικού κράτους», υπογραμμίζοντας ότι το σύστημα είναι διαμορφωμένο ώστε να διαρκέσουν μόνο οι μεταβατικές διατάξεις. Ως αποτέλεσμα, θα παρέμεναν επί μακρόν σε θέσεις ευθύνης γενικοί γραμματείς και διευθυντές που είχαν επιλεγεί από τις πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων.
   Στις 18.12.2014 αναστέλλονται οι απολύσεις χάρη σε τροπολογία Μητσοτάκη με άρωμα εκλογών. Λίγες ώρες μετά τις 160 ψήφους στην πρώτη προεδρική εκλογή αναστέλλεται η απόλυση δημοσίων υπαλλήλων, συστήνονται προσωποπαγείς θέσεις για διορισμό με ευνοϊκές διατάξεις, δίνεται παράταση προθεσμιών για αξιολόγηση φορέων και άλλα.
   Η τροπολογία κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας. Αποδοχές που καταβλήθηκαν σε προϊσταμένους οργανικών μονάδων κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, των οποίων η επιλογή ακυρώθηκε για τυπικό λόγο με απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου, δεν αναζητούνται.
   Επιχειρήθηκε συστηματικά έλεγχος της ιεραρχίας από τα παλιά με τη δημιουργία νέου νόμου που ήταν στην ουσία ανεφάρμοστος με κυριαρχία της συνέντευξης και εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα είτε από ιδεοληψία είτε από προσπάθεια ελέγχου.
   Τελική κατάληξη ήταν το ξήλωμα σε μία νύχτα των προϊσταμένων που είχαν αναδειχθεί από αντικειμενικό σύστημα κρίσεων και πλεονεκτούσαν σε τυπικά προσόντα. Κραυγαλέες περιπτώσεις Γενικών Διευθυντών που από πρώτοι σε μόρια έγιναν απλοί εισηγητές.
  ΑΔΙΑΦΑΝΕΙΑ
   Στις 21/6/2014 επανέρχεται η αδιαφάνεια! Το πρώτο χτύπημα ήταν με την κατάργηση της υποχρέωσης δημοσίευσης των ισολογισμών στις εφημερίδες. Το δεύτερο ήρθε με την παραγωγή σύγχυσης στη Διαύγεια, με τις αλλαγές που επέφερε ο Μητσοτάκης. Στόχος, όπως όλα έδειχναν, η προσπάθεια συσκότισης στην αναζήτηση των πληροφοριών που αφορούν τη διοίκηση και τις εταιρείες που κινούνται στον δημόσιο βίο, κατά το «χτίσιμο» της «νέας Ελλάδας».
   Στις 22/10/2014, με το αιτιολογικό ότι παρεισέφρησε κατά λάθος σε νομοσχέδιο του ΥΠΟΙΚ, η υφυπουργός κ. Χριστοφιλοπούλου απέσυρε τροπολογία του Μητσοτάκη. Η ρύθμιση προέβλεπε την πληρωμή υποχρεώσεων χωρίς να έχει προηγηθεί η σχετική ανάρτηση στη Διαύγεια.
  ΑΠΩΛΕΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΏΝ ΠΟΡΩΝ
   Με την ολοκλήρωση του έτους, ολοκληρώθηκε τυπικά και η διάρκεια του Επιχειρησιακού Προγράμματος Διοικητικής Μεταρρύθμισης (ΕΠΔΜ). Τα αποτελέσματα της αξιοποίησής του ήταν πενιχρά: 20% μόνο απορρόφηση των πόρων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια κάτω από κάθε ανάρτηση εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των αναγνωστών που τις δημοσιεύουν.
O "Τηλεβόας" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα ελληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επίσης, επειδή πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο.