9 Ιαν 2016

Νέα ανασκαφικά δεδομένα στη Νικόπολη - ΦΩΤΟ

Τα έργα σε εντυπωσιακές φωτογραφίες


   Επισκέψιμο σε όλα τα τμήματά του καθίσταται το μεγάλο θέατρο της Νικόπολης, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης και ανάδειξης, που έγινε στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, ενώ και το Ρωμαϊκό Ωδείο θα μπορέσει να φιλοξενήσει στο εξής πολιτιστικές εκδηλώσεις.
   Στο πλαίσιο του έργου του ΕΣΠΑ «Προστασία, συντήρηση και αποκατάσταση Μεγάλου Θεάτρου Νικόπολης (Α΄ Φάση)», πραγματοποιήθηκε από το 2013 πολυσχιδές έργο στο ρωμαϊκό Θέατρο της Νικόπολης, ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα του είδους στην Ελλάδα, η ίδρυση του οποίου ανάγεται στην εποχή του Αυγούστου.
   Οι εργασίες αποσκοπούσαν στη διασφάλιση του μνημείου και των κινητών ευρημάτων του (στερεώσεις, αποκαταστάσεις τοιχοποιιών, συντηρήσεις επιχρισμάτων και κινητών ευρημάτων), στη διερεύνηση των διαφόρων οικοδομικών φάσεων του (αποχωματώσεις, αναδείξεις περιγραμμάτων και ανασκαφές), αλλά και στην προστασία και ανάδειξή του (περίφραξη, κατασκευή περιμετρικής διαδρομής επισκεπτών και εξέδρας θέασης, τοποθέτηση πινακίδων ενημέρωσης μεταξύ των οποίων και σε γραφή Braille για άτομα με προβλήματα όρασης).
   Έτσι διασφαλίζεται σε πρώτη φάση η προστασία του μνημείου και αίρεται ο κίνδυνος ενδεχόμενης κατάρρευσης τμημάτων του, ενώ παράλληλα προκύπτουν νέα στοιχεία για τη μορφή και την κατάσταση διατήρησής του.
   Η αποκάλυψη τριών σειρών μαρμάρινων εδωλίων του κάτω κοίλου (ima cavea) σε άριστη κατάσταση, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και εδώλια του προεδρείου, τμήματος της κεντρικής κλίμακας που οδηγεί στο άνω κοίλο (summa cavea) καθώς και της βόρειας εισόδου του θεάτρου (vomitorium), αναθεωρούν σε μεγάλο βαθμό την αρχική υπόθεση, κατά την πρώτη φάση των ερευνών, σχετικά με την κατάσταση διατήρησης του μνημείου.
   Τότε, η έρευνα είχε αποκαλύψει μόνο μέρος του υποστρώματος των κερκίδων και η παρουσία τριών ασβεστοκάμινων στο εσωτερικό του θεάτρου είχε οδηγήσει στη σκέψη ότι η αρχική κατασκευή αποδομήθηκε, με στόχο τη μετατροπή του δομικού υλικού σε ασβέστη.
   Με τα μέχρι σήμερα ανασκαφικά δεδομένα, φαίνεται ότι η υφαρπαγή του υλικού συντελέστηκε μόνο στο άνω κοίλο, ενώ διατηρούνται ακόμη αρκετά τμήματα του κάτω κοίλου, αλλά και του δαπέδου της ορχήστρας. Στο τμήμα του δαπέδου που ήλθε πρόσφατα στο φως, μπροστά από τα εδώλια αποκαλύφθηκαν οι εσοχές πολύστιχης ένθετης επιγραφής από μεταλλικά γράμματα στην οποία μεταξύ άλλων διακρίνονται οι λέξεις ΝΙΚΟΠΟΛΕΙ ΙΕΡΑ, ενώ κάποιες εκ των εσοχών διατηρούν κατά χώρα μολύβι και τον χαλκό των ένθετων γραμμάτων. Στο ίδιο σημείο, αποκαλύφθηκε πληθώρα μαρμάρινων θραυσμάτων, μεταξύ αυτών και ανάγλυφη πλάκα με ιδεαλιστική κεφαλή σε πλάγια όψη.
   Όλα τα παραπάνω θεωρούνται ότι ανήκουν στην πρώτη οικοδομική φάση του θεάτρου, η οποία τοποθετείται με τα ως τώρα δεδομένα στα τέλη του 1ου αι. π.Χ..

1. Αεροφωτογραφία από Βορρά του Θεάτρου της Νικόπολης κατά τη διάρκεια των εργασιών
arnikopoli1
2. Αποκάλυψη εδωλίων του κάτω κοίλου (ima cavea) και του δαπέδου της ορχήστρας με εσοχές της ένθετης πολύστιχης επιγραφής.
arnikopoli2
3. Απομάκρυνση επικίνδυνων καταπεσμένων όγκων από το μνημείο
arnikopoli3

4. Αεροφωτογραφία από ανατολάς της δυτική πύλης γνωστής ως «Αραπόπορτας» των παλαιοχριστιανικών τειχών καθώς και του ωδείου στο τέλος των εργασιών στερέωσης και αποκατάστασης
arnikopoli4
5. Αεροφωτογραφία του ωδείου κατά τη διάρκεια αποκατάστασης των κερκίδων του άνω κοίλου
arnikopoli5
6. Αρχιτεκτονικά μέλη της καταπεσμένης ανωδομής του ωδείου παρατεταγμένα μετά την απομάκρυνση τους
arnikopoli6
7. Αεροφωτογραφία του οίκου του εκδίκου Γεωργίου γνωστού ως «Βασιλόσπιτο» ἠ «Παλάτι» κατά τη διάρκεια των εργασιών
arnikopoli7
8. Αναστήλωση κιόνων στο περιστύλιο του οίκου του εκδίκου Γεωργίου. Παριστάνεται η τοποθέτηση κίονα στην ανατολική πτέρυγα της στοάς.
arnikopoli8
πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια κάτω από κάθε ανάρτηση εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των αναγνωστών που τις δημοσιεύουν.
O "Τηλεβόας" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα ελληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επίσης, επειδή πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο.