6 Μαΐ 2017

ΕΣΠΑ με ΠΑΣΟΚ-ΝΔ vs ΕΣΠΑ με ΣΥΡΙΖΑ

Το "δεν είμαστε όλοι ίδιοι" με απτά και μετρήσιμα θετικά αποτελέσματα για την πατρίδα και τους Έλληνες

   Πέρασε μάλλον στα «ψιλά» των ΜΜΕ η πρόσφατη ανακοίνωση ότι η Ελλάδα απορρόφησε πλήρως τους διαθέσιμους κοινοτικούς πόρους του ΕΣΠΑ, πετυχαίνοντας το υψηλότερο ποσοστό απορρόφησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
   Το Left.gr συνομίλησε με τον Παναγιώτη Κορκολή, Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων ΕΣΠΑ, για τους λόγους αυτής της επιτυχίας και τις διαφορές στη διαχείριση του ΕΣΠΑ, συγκριτικά με τις προηγούμενες περιόδους όπου, όπως αναλύει, κυριαρχούσαν η χαμηλή απορρόφηση, η απουσία σχεδιασμού, η προχειρότητα και η κακοδιαχείριση.

  Η δημοσιονομική βόμβα των 6 δισ. ευρώ του 2015
   Χαρακτηριστικό του τρόπου διαχείρισης των προηγούμενων κυβερνήσεων είναι ότι μέχρι και την τελευταία ημέρα πριν τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015, ενέτασσαν έργα στα Προγράμματα, που υπερέβαιναν κατά 6 δισ. ευρώ τα διαθέσιμα κονδύλια!
   «Επρόκειτο για μία συνειδητή επιλογή μικροπολιτικού χαρακτήρα, από αυτές στις οποίες μας έχουν συνηθίσει τα δύο πάλαι πότε κόμματα εξουσίας», υπογραμμίζει ο Π. Κορκολής. Μια πρακτική που είχε ως πιθανό αποτέλεσμα το δημόσιο να φορτωθεί με υποχρεώσεις, στις οποίες δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί, για έργα που δεν προέκυψαν από στρατηγική σκέψη και προσεκτικό σχεδιασμό, αλλά από μικροπολιτικές σκοπιμότητες.
   Χαρακτηριστικό είναι ότι πριν τις εκλογές του Γενάρη του 2015 ο Οδ. Κωνσταντινόπουλος (ΠΑΣΟΚ), τότε υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, ενέτασσε μέχρι τελευταία στιγμή στο νέο ΕΣΠΑ έργα – ειδικά στην εκλογική του περιφέρεια, την Αρκαδία - με μηδενικό προϋπολογισμό, μόνο και μόνο για να εξυπηρετήσει την προεκλογική του εκστρατεία. Πρόκειται για μία κούφια υπόσχεση και εμπαιγμό των πολιτών, αφού γνώριζε ότι κανένα από αυτά τα έργα δεν μπορούσε να υλοποιηθεί, καθώς δεν υπήρχαν ούτε τα χρήματα, ούτε οι προϋποθέσεις ένταξης τους στα προγράμματα του ΕΣΠΑ. Η ανεύθυνη αυτή πρακτική έθεσε σε κίνδυνο και το επόμενο ΕΣΠΑ αλλά, κυρίως, τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας.
   «Την ίδια ανευθυνότητα επέδειξαν και στον αναπτυξιακό νόμο, στον οποίο ενέταξαν επενδυτικά σχέδια συνολικού ύψους 6 δισ. ευρώ, χωρίς να έχουν διασφαλίσει το παραμικρό κονδύλι για την πληρωμή τους. Τα ποσά αυτά επιβάρυναν τον κρατικό προϋπολογισμό και συνιστούσαν μία βόμβα στα δημοσιονομικά θεμέλια του κράτους. Τη βόμβα αυτή απασφαλίσαμε με τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο ο οποίος «εξυγιαίνει» τις υποχρεώσεις που αλόγιστα ανέλαβαν οι προκάτοχοι μας και διασφαλίζει την πληρωμή των επενδυτικών σχεδίων των προηγούμενων νόμων, εκπληρώνοντας στο ακέραιο τις νομικές δεσμεύσεις του κράτους. Αυτή είναι σοβαρή και δημοσιονομικά υπεύθυνη αναπτυξιακή πολιτική!», επισημαίνει ο συνομιλητής μας.


 Η υψηλή απορροφητικότητα ως χειροπιαστό αποτέλεσμα 
 Τι σημαίνει όμως πρακτικά το υψηλότατο ποσοστό απορρόφησης;
   «Η υψηλή απορρόφηση μεταφράζεται σε σημαντικά αυξημένη ρευστότητα για την πραγματική οικονομία. Ένα μεγάλο μέρος της καλής δημοσιονομικής εικόνας της χώρας τους τελευταίους μήνες του 2015 και όλο το 2016 οφείλεται στο ότι πληρώθηκαν εμπρόθεσμα και κανονικά τα έργα που είχαν ενταχθεί, δίνοντας σημαντική ώθηση στην οικονομία. Την ίδια στιγμή το ελληνικό δημόσιο φάνηκε συνεπές στις υποχρεώσεις του, γεγονός που είχε θετικές συνέπειες και στην απασχόληση, αφού σώθηκαν πολλές θέσεις εργασίας σε μία δύσκολη οικονομική συγκυρία.»
   Όπως αναλύει: «Η πρώτη θέση της Ελλάδος στην απορρόφηση του ΕΣΠΑ ήρθε επειδή την κρίσιμη χρονιά εξυγιάναμε συνολικά τα προγράμματα και "τρέξαμε" τα έργα ένα προς ένα ώστε να μην υπάρξει καμία απώλεια πόρων. Υπήρχαν προγράμματα, όπως αυτό της Ψηφιακής Σύγκλισης, που η απορρόφηση δεν ξεπερνούσε το 60% και καταφέραμε μέσα σε μόλις ένα έτος να απορροφήσουμε και το υπόλοιπο 40% των πόρων. Σημαντικό ρόλο στην υψηλή απορρόφηση έπαιξε και η διευθέτηση που έγινε από την Κομισιόν, μόνο για τη χώρα μας, κατόπιν δικής μας πίεσης και διεκδίκησης, η οποία αύξανε το ποσοστό συγχρηματοδότησης από 95% σε 100% για το παλιό ΕΣΠΑ, αλλά και την προκαταβολή για το νέο».

  Πολύ πάνω από τους στόχους και στο νέο ΕΣΠΑ
   «Στο νέο ΕΣΠΑ (2014 – 2020) έχουμε καταφέρει να έχουμε οκταπλάσια απορρόφηση σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του προηγούμενου ΕΣΠΑ (2007-2013). Στο τέλος της δεύτερης χρονιάς του προηγούμενου ΕΣΠΑ οι προκάτοχοι μας είχαν να επιδείξουν μόλις 1,5% ποσοστό απορρόφησης, τη στιγμή που εμείς φτάσαμε στο 11,3% ξεπερνώντας κατά πολύ τον στόχο που είχαμε θέσει από κοινού με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή», σημειώνει ο Π. Κορκολής.
   «Επειδή τα χρήματα αυτά είναι πολύ σημαντικά για την ελληνική οικονομία, ειδικά σε μία τόσο δύσκολη συγκυρία, χρειάστηκε να κινηθούμε γρήγορα και αποφασιστικά. Όλες οι υπηρεσίες του Υπουργείου δούλεψαν συντονισμένα και μεθοδικά ώστε να πιάσουμε τους στόχους και να διασφαλίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους πόρους για την ελληνική οικονομία. Πολιτική βούληση, σχεδιασμός και συγκροτημένη δουλειά έφεραν το αποτέλεσμα».

  Το νέο παραγωγικό μοντέλο και η έμφαση στα συνεταιριστικά εγχειρήματα
   Η κύρια διαφοροποίηση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι έχει θέσει ξεκάθαρους στρατηγικούς στόχους για την αξιοποίηση των προγραμμάτων. «Οι προηγούμενες κυβερνήσεις κινούνταν χωρίς συγκεκριμένο αναπτυξιακό σχεδιασμό. Η χαλαρότητα στη διαχείριση των προγραμμάτων και οι μεγάλες καθυστερήσεις ήταν ο κανόνας, ενώ πολλές φορές, μικροπολιτικές σκοπιμότητες καθόριζαν ποιο έργο θα ενταχθεί και όχι σαφείς αναπτυξιακές προτεραιότητες», επαναλαμβάνει.
   «Εμείς αντίθετα, σχεδιάσαμε από την αρχή τα προγράμματα έτσι ώστε να υπηρετούν ενιαίους αναπτυξιακούς στόχους. Για παράδειγμα, στην επιχειρηματικότητα είπαμε ότι πρέπει να ανασχέσουμε το brain drain και να δώσουμε έμφαση στην καινοτομία και την εξωστρέφεια. Φτιάξαμε έτσι, προγράμματα που ενισχύουν τους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (πχ μηχανικούς, δικηγόρους, φυσικοθεραπευτές), δηλαδή τους νέους που έχουν πληγεί από την κρίση, ώστε να αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα, δίνοντάς τους μέχρι και 100% χρηματοδότηση και καλύπτοντας τις ασφαλιστικές τους εισφορές. Δημιουργήσαμε επίσης Προγράμματα για την στήριξη των νεοφυών επιχειρήσεων (start ups), με σαφή κριτήρια καινοτομίας, τα οποία συνάντησαν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, ώστε χρειάστηκε να διπλασιάσουμε τον προϋπολογισμό για να καλύψουμε περισσότερους ενδιαφερόμενους.
   Ταυτόχρονα ανοίγουμε το ΕΣΠΑ στην κοινωνία. Φτιάξαμε από την αρχή ένα αντικειμενικό και αδιάβλητο ηλεκτρονικό σύστημα, όπου ο καθένας παίρνει, αν αξίζει, τη χρηματοδότηση, χωρίς να κινδυνεύει να πέσει στην ανάγκη ενός συμβούλου ή μεσάζοντα, όπως γινόταν παλαιότερα».
   Ο Γ.Γ. Δημοσίων Επενδύσεων ΕΣΠΑ δίνει έμφαση και σε έναν τομέα που έχει και χαρακτηριστικά ταυτοτικά για την Αριστερά:
   «Πολύ σημαντική για τη δική μας ατζέντα, είναι η ενίσχυση των συνεργατικών σχημάτων. Όχι μόνο ΚΟΙΝΣΕΠ, με την παλιά ορολογία, αλλά ακόμα και άτυπα συνεργατικά σχήματα (π.χ. μηχανικοί διαφορετικών ειδικοτήτων που θέλουν να συνενώσουν δυνάμεις). Οι νέες προσκλήσεις του ΕΣΠΑ είναι έτσι σχεδιασμένες ώστε να καλύπτουν όλες τις νομικά δυνατές μορφές συνεταιρισμού, όπως προβλέπει ο νέος νόμος για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία. Στόχος μας είναι να κάνουμε την κοινωνική οικονομία κυρίαρχο παράδειγμα και γι αυτό στον νέο κύκλο των προγραμμάτων πρoάγουμε τα συνεργατικά σχήματα έναντι, π.χ., των Ανωνύμων Εταιριών»


   Αναφορικά με το μακροπρόθεσμο σχέδιο, επισημαίνει:
   «Το μοντέλο της οικονομίας που προκρίνουμε έχει στο επίκεντρο του το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας: το υψηλά μορφωμένο και καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, ειδικά τις νέες και τους νέους επιστήμονες και ερευνητές. Μέσα από το ΕΣΠΑ αλλά και με κάθε άλλο διαθέσιμο εργαλείο, ενισχύουμε τους εργαζόμενους και τους νέους ώστε να πάρουν πάνω τους την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας».
   Όπως σχολιάζει χαρακτηριστικά: «Εάν χρηματοδοτήσω κάποιον για να ανοίξει μία καφετέρια, στην ουσία τον ενισχύω έναντι του διπλανού του, δεν αυξάνω την πίτα και άρα τις θέσεις εργασίας. Ενώ, αντίθετα, αν χρηματοδοτήσω μία εξωστρεφή επιχείρηση η οποία μπορεί να να πάρει μερίδιο από τη διεθνή αγορά, σημαίνει ότι δημιουργώ νέες θέσεις εργασίας. Καινοτομία και εξωστρέφεια, λοιπόν, είναι ο δικός μας προσανατολισμός».

  Ανάπτυξη και νέα χρηματοδοτικά εργαλεία
   «Παράγοντας προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας αναπτύσσεται η οικονομία και ταυτόχρονα αναβαθμίζεται η θέση της χώρας στον διεθνή καταμερισμό εργασίας. Προς αυτήν την κατεύθυνση θέλουμε να αλλάξουμε συνολικά το παραγωγικό μοντέλο, με πρωταγωνιστές τους νέους και τις νέες», τονίζει ο συνομιλητής μας και προσθέτει: «Αυτή η διαφορά μας σε σχέση με τις προηγούμενες κυβερνήσεις φαίνεται και στο νέο Αναπτυξιακό Νόμο: Εμείς δεν λέμε "πάρε λεφτά για να βάλεις ηλιακά πάνελς (φωτοβολταϊκά) ή ανεμογεννήτριες" αλλά πριμοδοτούμε τη μεταποίηση και την επανεκκίνηση της βιομηχανίας. Το 60% των προτάσεων που αιτούνται την ένταξη τους στον νέο αναπτυξιακό νόμο αφορούν τη βιομηχανία και τη μεταποίηση.»
   Η κουβέντα έρχεται στα «σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία που ενεργοποιήθηκαν» για την ενίσχυση της ρευστότητας στην οικονομία: «το Ταμείο Επιχειρηματικότητας που με αρχικό κεφάλαιο 400 εκατ. ευρώ, το οποίο με τη μόχλευση θα ξεπεράσει το 1 δις. ευρώ, θα χρηματοδοτήσει επιχειρήσεις με τη μορφή δανείων και εγγυήσεων, με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους. Το καινοτόμο Ταμείο Συνεπενδύσεων (EquiFund) με κεφάλαιο άνω των 500 εκατ. ευρώ, μέσα από το οποίο μικρομεσαίες επιχειρήσεις, θα μπορούν για πρώτη φορά να αντλούν χρηματοδότηση με τη μορφή της συμμετοχής στην μετοχική τους σύνθεση (equity capital, venture capital). Το νέο Ταμείο Μικροπιστώσεων, που έρχεται να χρηματοδοτήσει, με μικροπιστώσεις έως 25.000 ευρώ, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, συνεργατικά σχήματα και κοινωνικές επιχειρήσεις, που δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό. Τέλος, το νέο Ταμείο ‘Εξοικονομώ κατ’ οίκον’ που θα στηρίξει την ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών και που θα ξεκινήσει τη λειτουργία του τον επόμενα μήνα».

  Κοινωνικό κράτος, δημόσιες υποδομές, προστασία του περιβάλλοντος
   Ο συνολικός, άλλωστε, ο σχεδιασμός της σημερινής πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας, είναι, επαναλαμβάνει με κάθε ευκαιρία ο Π. Κορκολής, σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από αυτή των νεοφιλελεύθερων δυνάμεων:
   «Μέσα στο στρατηγικό πλαίσιο που βάζει η ίδια η Κομισιόν για την κατανομή του ΕΣΠΑ προσπαθούμε, να θέτουμε τις δικές μας προτεραιότητες με βάση και τις στοχοθεσίες της Αριστεράς. Για παράδειγμα, κατευθύναμε ένα μεγάλο κομμάτι πόρων στο κοινωνικό κράτος, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ανθρωπιστική κρίση, και αυτό το κάναμε από την πρώτη στιγμή σε όλα τα προγράμματα, με αποτέλεσμα να αποδίδει ήδη καρπούς (βλέπε προσλήψεις αναπληρωτών καθηγητών, δωρεάν voucher στις μητέρες για να γράψουν τα παιδιά τους στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, κοινωφελής εργασία, προγράμματα ΟΑΕΔ για επιδότηση της απασχόλησης, νέο σύστημα πρωτοβάθμιας υγείας κλπ)».
   Σε ό,τι αφορά τις δημόσιες υποδομές, ενώ παλαιότερα το μεγαλύτερο μέρος του ΕΣΠΑ πήγαινε σε φαραωνικά έργα τα οποία δεν μπορούσε να αντέξει η χώρα ούτε στις καλές εποχές, όπως οι μεγάλοι οδικοί άξονες (σ.σ.: τους οποίους δεν μπόρεσαν καν να ολοκληρώσουν οι προηγούμενες κυβερνήσεις), και μάλιστα με αδιαφανή τρόπο, σήμερα, όπως τονίζει «στοχεύουμε να "κλείσουμε" τον σιδηροδρομικό άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη και να προχωρήσουμε τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας αλλά και το Μετρό της Θεσσαλονίκης δηλαδή παρεμβάσεις που βάζουν σε προτεραιότητα κοινωνικούς περιβαλλοντικούς και αναπτυξιακούς δείκτες: Προκρίνουμε παρεμβάσεις που απαντούν στις πραγματικές ανάγκες και αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας και των τοπικών κοινωνιών και όχι στα συμφέροντα λίγων. Για παράδειγμα, στο νέο ΕΣΠΑ περιλαμβάνεται η αναβάθμιση 80 ιστορικών κτιρίων Δήμων που αναδεικνύουν το πολιτιστικό κεφάλαιο των τοπικών κοινωνιών και το αξιοποιούν αναπτυξιακά, αλλά και έργα που προωθούν μία ολοκληρωμένη και περιβαλλοντικά φιλική, διαχείριση των απορριμμάτων. Και σε αυτό το πεδίο, προχωράμε σε έργα, προσανατολισμένα στις ανάγκες και την κλίμακα των τοπικών κοινωνιών».

Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας «ΑΡΕΘΟΥΣΑ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια κάτω από κάθε ανάρτηση εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των αναγνωστών που τις δημοσιεύουν.
O "Τηλεβόας" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα ελληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επίσης, επειδή πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο.